Het woord van vandaag is telefoon.
Zoals zo vaak ging er weer eens een hoop tijd verloren bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Dit keer betrof het een Blackberry die ik vandaag overhandigd kreeg op het werk. Ging het de afgelopen jaren regelmatig fout met het overzetten van contactgegevens van de ene naar de andere Nokia, nu moest de uitdaging gezocht worden in het contact zien te leggen tussen de nieuwe gadget en de pc. Fysiek lukte dit aardig. Een dikke USB kabel liep overduidelijk van de telefoon naar de computer. Maar de bijgeleverde software bleef hardnekkig aangeven dat het aangesloten apparaat toch echt niet gevonden werd.
Uiteindelijk, na het downloaden van de laatste drivers en hogere versies van de benodigde desktop software (plus de daarmee samenhangende aanschaf van Virtual C++ en Microsoft .Net Framework programma’s (zonder goedkeur van de gelukkig tijdelijke afwezige IT medewerker)) werd bevestigd dat er verbinding was.
Vanzelfsprekend liep de volgende stap in het installatieproces (de synchronisatie van de agenda items) hopeloos vast.
Morgen zal ik weer een flinke dosis geduld moeten opbrengen om op het eind van de dag een volledig werkende telefoon mee naar huis te kunnen nemen.
Het deed me denken aan een klein jaar geleden toen ook mijn geduld flink op de proef werd gesteld. Deze keer in verband met de aanschaf van een nieuw toestel voor mijn vriendin. Ik heb naar aanleiding van de ervaringen met een minder ervaren verkoper een blogje (eigenlijk dialoog) onder alter ego Man van Hout geschreven. Hier nogmaals gepost. Omdat het ook wel weer leuk was.
~ ~ ~
1 dec 2009
De Man van Hout kreeg opdracht van de Vrouw vol Vuur om een nieuw mobieltje te gaan kopen voor haar. Dat was op een zaterdag. Dus toog de Man van Hout om 13.00 uur naar de dichtstbijzijnde Primafoon winkel.
13.15 uur
[MvH] Goedemiddag, ik ben op zoek naar een mobiele telefoon voor mijn vrouw.
[Verk] Ook goedemiddag! Dan bent u bij ons aan het juiste adres.
[MvH] Fijn.
[Verk] Voor particulier of voor zakelijk gebruik?
[MvH] Zakelijk.
13.30 uur
[Verk] Zo, nu we de voornaamste wensen doorgenomen hebben, zullen we eens een passend abonnementje erbij gaan zoeken.
[MvH] Doet u dat maar eens.
[Verk] Daarvoor gaan we even naar deze balie waar ik ga inloggen op het computersysteem om samen met u nog wat vragen door te nemen zodat we het product helemaal op maat kunnen leveren.
[MvH] Nog meer vragen?
13.45 uur
[Verk] Waarom het systeem nu blijft hangen snap ik ook niet. Het is pas nieuw geïnstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen.
[MvH] Zo te zien haalt het nu gegevens op van de server en is de verbinding traag. Misschien is het druk.
[Verk] Misschien heb ik wel iets verkeerd ingetoetst bij de vorige pagina. Even kijken of ik terug kan met Backspace.
[MvH] Dat lijkt me ge…
[Verk] Verrek, wat gebeurt er nu?
[MvH] …en goed idee.
14.00 uur
[Verk] Nou, dat viel nog niet mee om weer verder te komen.
[MvH] Daar zegt u zowat.
[Verk] Maar goed werk heeft tijd nodig, zeggen ze toch altijd?
[MvH] First time right, zeg ik altijd.
[Verk] Wablief?
[MvH] Laat maar.
14.15 uur
[Verk] Toch maar goed dat die collega even kon helpen, anders waren we nu nog niet klaar.
[MvH] Zijn we klaar dan?
[Verk] Bijna.
14.30 uur
[Verk] Wat? Zoveel belminuten! Is dat geen vergissing? Dat wordt een dure bedoening. Je zou bijna zeggen dat uw vrouw beter een zakelijk abonnement kan nemen.
[MvH] Dat had ik ook gevraagd!?
[Verk] Natuurlijk!
[MvH] …
[Verk] Wat gaat uw vrouw doen, als ik vragen mag.
[MvH] Bellen.
14.45 uur
[Verk] Ik vind het echt raar dat alle gegevens die je tot nu toe hebt ingetypt helemaal verdwenen zijn als je slechts één keer een verkeerde toets indrukt. Een nieuw systeem is niet altijd beter, zo blijkt maar.
[MvH] …
[Verk] Niet getreurd, dan beginnen we gewoon weer van voor af aan. Het is nog vroeg! Wat was u naam ook al weer?
[MvH] Is. Nog steeds.
[Verk] Wablief?
[MvH] Laat maar.
15.00 uur
[Verk] Wacht, ik roep nog even mijn collega erbij.
15.15 uur
[Verk] Kijk eens! Hier is uw volledig op maat gemaakte contractje. Deze keer wel leesbaar uitgeprint. Veel succes ermee!
[MvH] En de telefoon zelf?
[Verk] Had ik die nog niet gepakt?
[MvH] Nee.
15.45 uur
[Verk] Slim van u om nog even in de doos te kijken. Wacht, ik pak even de goede telefoon. U was toch nog niet al thuis hoop ik?
16.00 uur
[Verk] Ik weet toch zeker dat we dit nieuwe exemplaar op voorraad zouden moeten hebben. Misschien is het al uitverkocht. Ze gaan namelijk als warme broodjes over de toonbank. Kan ik u een ander exemplaar aanbieden?
[MvH] Uw collega had het apart gelegd, zei hij zonet nog.
[Verk] Wacht, ik zal het ‘m even vragen.
[MvH] Neemt u gerust de tijd.
[Verk] Dank je! ’t Is een gekkenhuis vandaag.
16.15 uur
[Verk] Nou, nogmaals veel plezier ermee. En, zoals gezegd, over enkele uren wordt het nummer geactiveerd.
[MvH] En zo niet?
[Verk] Dan kunt u ons altijd even bellen.
[MvH] Jullie zijn toch zodadelijk gesloten?
[Verk] Oja.
[MvH] En telefoonnummers van Primafoon winkels worden toch niet bekendgemaakt? Ik wilde namelijk vanmiddag hier naar toe bellen, maar dat gaat niet. Die nummers zijn onvindbaar.
[Verk] Dat klopt. Maar geen paniek, dat nummer wordt vanzelf geactiveerd.
[MvH] Ik ben niet in paniek.
[Verk] Nou, dan ben ik blij dat ik u gerustgesteld heb. Ik hoop dat alles naar wens was. Prettig weekend.
16.30 uur
[VvV] Dag schat. Wat ben je lang weggebleven.
~ ~ ~
Vanzelfsprekend werd de telefoon niet geactiveerd, en werd dit pas midden van de week erna in orde gebracht. De beloofde korting werd niet doorgerekend, want bij KPN niet bekend. En toen ik daarvoor belde, werd mij verweten dat ik toch wel kon begrijpen dat zo’n toegekende korting logischerwijs niet realistisch was. Afijn, de standaard strubbelingen die schijnbaar altijd meekomen met de aanschaf van een nieuwe telefoon.
Reacties
MvH heeft een hele hoop geduld. En ik ben aan een nieuwe telefoon toe. Waar is hier de dichtsbijzijnde Primafoon?
Oh haha dit is echt hilarisch verhaal, maar ook wel erg tragisch. Meer dan 4 uur in de Primafoon-winkel, dat wens je je ergste vijand nog niet toe!
Oh vreselijk. Traumagevoelig. 😉