Je verwacht het niet in een gesponsord tijdschrift met als ondertitel ‘Kwartaalmagazine over financiële dienstverlening en de toekomst’, maar er stond toch echt een kort artikel in dat mijn aandacht trok. Het ging over een ‘hot topic’ dat momenteel de IT’ers van Silicon Valley bezighoudt. En mij ook. Al tijden. Een onderwerp van frustratie is het. Omdat ik er elke dag opnieuw mee te maken heb. Maar er geen afdoende oplossing voor heb. Waardoor ik me gaandeweg steeds schuldiger ga voelen. Zowel richting diegene of datgene wat om aandacht vraagt, alsook richting diegene of datgene waaraan ik aandacht wil geven.
Want ik lijd aan ‘continuous partial attention’.
Althans dat is het etiket welke door schrijver/adviseur Linda Stone op mijn toestand van toepassing is. In plaats van na te denken, te dagdromen of domweg iets bevredigenders te doen, zijn we voortdurend half afgeleid. We worden overspoeld door teveel informatie, die continu over ons wordt uitgestrooid. De zogenaamde ‘Information Overload’.
Wat zeker niet helpt, is het stopzetten van alle social media activiteiten. En ik kan dat uit eigen ervaring (na enkele halfslachtige pogingen) bevestigen.
Dat zou impliceren dat er slechts twee keuzes zijn. Of een afgeschermd plekje IRL ver weg van elke verleiding tot de snelle wereld van het internet, of total exposure op diezelfde digital highway en op volle snelheid meedoen.
Maar er is, zoals altijd, een middenweg. Tenminste, volgens neurowetenschapper Philippe Goldin van de Stanford University. Hij zoekt de oplossing in het bewust langzamer omgaan met technologie. Een poging om middels bewuster ademhalen controle te krijgen over onszelf en onze eerste reactie op nieuwe impulsen vanuit de ons overal omringende electronische gadgets. Een pleidooi wat veel overeenkomsten vertoont met de mij toen al sympathiek in de oren klinkende oproep tot onthaasting van enkele jaren geleden.
Laat al die meldingen maar wachten of zelfs helemaal achterwege. Negeer jengeltoontjes, popups, pushberichten, etcetera en maak datgene af waarmee je bezig was. In je eigen tempo. Spring niet meteen in de houding voor de dictatuur van de aandachtvrager. Beter is het om jezelf te beschermen tegen teveel prikkels.
Pas bijvoorbeeld de refresh tijd van je Tweetdeck applicatie aan. Log alleen op vastgezette tijden in op Hyves, Facebook en dergelijke. En log op tijd weer uit.
Op deze manier bepaal je zelf de invulling van je tijd in plaats van altijd alert te willen zijn om een zo ad rem mogelijke snelle reactie te willen plaatsen. Om alles te willen bijhouden. Dat houdt niemand vol. En geeft uiteindelijk ook geen voldoening meer. Alleen maar stress en schuldgevoel omdat je denkt iemand tekort te hebben gedaan.
Dus: voeg in op de digitale snelweg, kies voor de rechter rijbaan en hou je aan de minimum snelheid voor je eigen en andermans veiligheid. Maar laat je niet opjagen door de snelheidsduivels op de andere rijbanen. Geniet van het ritje en het uitzicht. Ook hier geldt: de reis is het doel, niet de bestemming.
Want er is geen eindbestemming.
Wanneer dat besef er is zul je gaan zien hoe mooi de omgeving is. Hoe ze continu anders is. Stop eens bij een parkeergelegenheid. Stap uit, strek de benen en snuif de buitenlucht met volle teugen in. Maak een ontspannen praatje met andere reisgenoten die ook de moeite hebben genomen even te stoppen. Geef alles de aandacht die het verdient.
Doe voldoende energie op om op enig moment je reis weer te hervatten.
Als je er klaar voor bent. Zin in hebt.
Veel plezier en take care!
~ ~ ~
P.S.: Het artikel heet ‘Out of office/Twitter/Facebook/RSS/Buzz/Reply’ en staat op pagina 34 van de November uitgave van het magazine Q uitgegeven door Delta Lloyd groep. Het thema is ‘Een betere wereld’.
Ik heb het blad deze middag van begin tot eind gelezen omdat het thema me aansprak. Het lag al meer dan een week te wachten. Zonder aandacht te trekken.
Om mezelf de rust te geven die ik nodig heb om iets goed te lezen, heb ik laptop en iPad uitgeschakeld en een stukje klassieke muziek opgezet.
Dat is me goed bevallen, en smaakt naar meer…
~ ~ ~