The amazing adventures of Kavalier & Clay — Michael Chabon
Afgelopen week werd ik weer eens geconfronteerd met een eigenlijk nogal irritante hobby van mezelf: het niet uitlezen van boeken waar ik ooit in begonnen ben. In het blog over De schaduw van de wind heb ik een poging gedaan uit te leggen wat de verschillende redenen kunnen zijn om een boek niet tot het einde uit te lezen. Het kan gezien worden als een poging tot goedpraten van dit fenomeen. Maar misschien wordt het tijd om mijn leesmethodes wat aan te passen. Zeker gezien de almaar groeiende stapel boeken die met een leeslint ergens halverwege, liggen te wachten op betere tijden. Hoe frustrerend moet het voor hen niet zijn ooit ter hand te zijn genomen om daarna terzijde te worden geschoven. Dan kun je maar beter geheel ongelezen blijven, lijkt me.
Dus daarom maar de daad bij het woord gevoegd (het is tenslotte de tijd van goede voornemens) en het eerste de beste boek van de stapel genomen: The amazing adventures of Kavalier & Clay, door Michael Chabon.
Nadat ik het boek vandaag heb uitgelezen (gister geen alcohol, dus vanochtend geen kater, en vroeg op, geen verplichtingen, dus volop tijd) vraag ik mezelf af waarom ik ooit ben gestopt met lezen in dit boek. Het moet wel reden 3 zijn geweest uit het boven vermelde blog, want de andere redenen zijn niet van toepassing. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik misschien een tijdlang de verkeerde verwachting heb gehad van het boek. Onbekend met het werk van Michael Chabon maar enthousiast geworden door de aanbeveling op de achterflap:
“An adventure story that keeps you up until 4 AM with the bedside lamp on, eager to learn if the Escapist, and Chabon himself, can free the enslaved and lead them home”,
dacht ik een literaire verbeelding van een superheldenfilm aangeschaft te hebben. Dat bleek niet het geval te zijn. Het is het hartverscheurende verhaal van een joodse jongen (Josef Kavalier) uit Praag die kort voor het uitbreken van WO-II de kans krijgt te ontsnappen naar de VS. Zonder zijn familie. Eenmaal in de VS weet hij zich met een neef (Sam Klayman) een baan te verwerven in de opkomende industrie van de goedkope stripboekjes met superhelden in de hoofdrol. Ze verzinnen een hoop nieuwe karakters, waarvan er eentje genaamd ‘The Escapist’ erg populair wordt. Gaandeweg de oorlog vordert wordt Josef echter steeds ongeruster over het lot van zijn familie in Praag. Het wordt een obsessie voor hem om ze over te laten komen naar de VS. Weg uit de handen van de Duitsers. Voordat het te laat is.
Maar verwacht dus niet een flitsend actieverhaal met scènes vol achtervolgingen, gevechten, intriges en verraad. De lotgevallen van Josef zijn ingebed in een enorm gedetailleerd verhaal waarin vooral de geschiedenis van de ‘comics’ in de VS een grote rol speelt. Af en toe lijkt het eerder of je meegenomen wordt in een documentaire of een aflevering uit Andere Tijden. Met ongelooflijk inlevingsvermogen beschrijft Chabon de wederwaardigheden van de tekenaars en scenarioschrijvers, die als ware loonslaven dag en nacht productie dienen af te leveren om de stripblaadjes te vullen. Je krijgt een fascinerend inkijkje in de ontstaansgeschiedenis van bekende helden als Superman, Batman, Spiderman en ga zo maar door. Zijdelings krijg je ook nog mee waarom veel van die superhelden vaak een jongere mannelijke ‘sidekick’ er op na hielden.
Wees echter niet bang dat het daardoor eerder een non-fictie boek in literaire vorm is. Chabon weet wel degelijk een geweldig meeslepend verhaal te vertellen. Op gezette tijden spannend, dan weer ontzettend triest of uiterst humoristisch. Nogmaals, sinds ik er weer in begonnen ben te lezen, verbaas ik me erover dat ik het heb weggelegd en uit het oog ben verloren.
Kortom, een aanrader.
