Opnieuw is een concept-opgave voor de CITO-toets van 2012 uitgelekt. Het betreft ditmaal een opgave op het deelgebied ‘Sociaal mediaal communiceren’.
Placeholder voor opdracht 12 A
Moeilijkheidsgraad: Hoog
Tijdsduur: 5 sec (uitlatingen op sociaal media platforms worden intuïtief gedaan, daarom mag voor deze opdracht zo min mogelijk bedenktijd worden uitgetrokken)
Context opdracht:
In de wereld van vandaag is het heel normaal geworden dat de leerling online verslag doet van zijn dagelijkse gedachtes en handelingen in de vorm van bijvoorbeeld tweets of facebook-updates. Dit is ondertussen een algemeen aanvaardbaar sociaal fenomeen geworden. Maar niet altijd is het verstandig om in het openbaar te uiten dat men overweegt frauduleus of terroristisch te gaan handelen, of dat men zich overgeeft aan laster.
Opdracht:
Persoon A zit in de klas bij B, C en D. Verder zitten er nog minimaal 35 andere leerlingen in de klas (bedenk dat dit een toetsvraag in 2012 gaat worden, wanneer de desastreuze plannen van het kabinet VVD/CDA verder zijn ingevuld). De personen B, C en D hebben zich kandidaat gesteld voor de schoolraad. De leerlingen uit de klas van persoon A mogen alle één stem uitbrengen op B, C en D. Wie de meeste stemmen krijgt neemt zitting in de schoolraad. Persoon A mag de leraar meehelpen met het tellen van de stemmen in lokaal 43. Persoon A is bevriend met B en C. Persoon A heeft een hekel aan D. Persoon A hoort op het schoolplein dat veel klasgenootjes op D zullen gaan stemmen. Persoon A zit één dag vooraf aan de verkiezingen op twitter.
Wat tweet persoon A?
- Stem alsjeblieft op B of C, plz RT
- Morgen stemmen tellen op school; ik zal mijn best moeten doen om geen stemmen op D te laten verdwijnen
- Ik voel me niet zo lekker, misschien dat ik morgen thuis blijf
- Ik plan morgen een terreuraanslag in lokaal 43 van mijn school
- Ik ben blij dat ik morgen kan meewerken aan een democratisch proces bij ons op school
- Overmorgen zal de school wakker worden met het besef wat voor fascist D eigenlijk is
~ ~ ~