Making the Difference – 5

Deze blogpost is deel 5 van 16 in de serie Making the Difference

De afgelopen week heeft voornamelijk in het teken van de gezondheid gestaan. En dan met name de verwoede pogingen tot herstel. Die bestaan er tot nu toe uit dat ik enkele keren per dag de korte oefeningen uitvoer die de fysiotherapeut mij opgedragen heeft. Deze dienen om mijn nek- en schouderpartij losser te krijgen zodat de beknelling van de zenuwen naar mijn rechterarm afneemt. En hopelijk ook de daarmee gepaard gaande pijn.
Verder dien ik continu goed op mijn houding te letten. Zowel wanneer ik aan mijn bureau zit op kantoor of op mijn werkkamer thuis, als wanneer ik sta of loop. De bedoeling is dat ik niet al te lang blijf zitten. Zo’n 30 minuten is het maximale. Dan dien ik op te staan en wat rek- en strekoefeningen te doen. Dat valt niet altijd mee.
Voor je het weet is er een uur voorbij gegaan zonder dat je je ervan bewust was. Ook is het mij aangeraden om elke dag minimaal een half uur tot een uur te gaan lopen. Staan en lopen is in ieder geval altijd beter voor mijn rug dan zitten. Daar sta je dan met je zittend beroep…

Op het werk heb ik de regeling getroffen dat ik ongeveer een halve dag naar kantoor kom, om dan na de lunch naar huis te gaan. Zo kan ik ‘s middags een stuk gaan lopen en de resterende calls met onze Amerikaanse collega’s vanuit mijn werkkamer doen. Met het mobieltje op luidsprekerstand hoef ik ook niet de hele tijd aan het bureau te blijven zitten. Dus met de beweging gaat het steeds beter.

In de weinige uren die ik nu nog op kantoor doorbreng (het voelt bijna als afkicken, zes i.p.v. tien uur per dag) probeer ik wel heel gestructuurd aan mijn vele projecttaken te werken. Ook hier moet ik dus noodgedwongen de hoofd- van de bijzaken scheiden om een realistische weekplanning te krijgen. En dat niet alleen, ook moet ik effectiever met mijn tijd omgaan. Tegelijkertijd wil ik het niet laten lijken alsof ik alles afraffel en voor niemand tijd heb. Daarom heb ik de afgelopen tijd goed gekeken naar hoe we binnen ons project samenwerken. De komende maanden staan er een aantal belangrijke mijlpalen gepland. Ik heb gemerkt dat niet voor iedereen duidelijk is wat de hoogste prioriteit heeft. Of in hoeverre de andere projectleden op de hoogte zijn van elkanders vorderingen. Vanwege ziekte van onze projectmanager heb ik besloten om dit aspect de meeste aandacht te geven. Door deze stap kan ik invulling geven aan het mezelf meer als ‘leider’ presenteren zoals ik dat in mijn 100 dagen actieplan ten doel had gesteld.

Bij het plannen van mijn activiteiten op een zodanige wijze dat ik niet te hard van stapel loop, maar wel in staat ben om veranderingen aan te brengen, heb ik ondertussen al heel wat nuttige tips gehaald uit ‘Willpower – Rediscovering the greatest human strength‘, geschreven door Roy F. Baumeister en John Tierney.
Twee weken geleden citeerde ik al een stukje uit een recensie over dit boek in NRC. Dit weekend ben ik er in beginnen te lezen wat me uitstekend bevalt. De schrijfstijl is prettig leesbaar. De aangehaalde voorbeelden zijn niet voorspelbaar (In the beginning was the list. Creation, as the Bible tells it, was not a simple job, not even for an omnipotent deity. The project had to be broken down into a schedule of daily tasks). En de te verdedigen stelling (Willpower in fact has a physical basis and operates like a muscle: it can be strengthened with practice and fatigued by overuse) wordt goed opgebouwd en uitgewerkt.
Ik ben pas halverwege maar denk wel dat er een blogje van gaat komen. Mits ik me daar tijd voor toebedeel, natuurlijk.

~ ~ ~

Naar aanleiding van de tweedaagse workshop ‘Making the Difference’, waarbij we afsloten met een 100 dagen actieplan om te zien in hoeverre we in staat zijn veranderingen door te voeren, geef ik hier wekelijks rekenschap af van mijn vorderingen.  

Hier nog eens de 10 principes die ik eerder heb toegelicht. Het is een set van verschillende leidraden die los van elkaar, maar zeker in samenhang met elkaar een krachtig middel kunnen zijn om richting te geven aan je leven:

  1. I am responsible / I choose
  2. I clarify my values / My foundation
  3. I have a vision / The principle of leadership
  4. I live my mission / The principle of execution
  5. I strive for life balance / Putting more living in our life
  6. I give and take / The fairness-principle in negotiation, selling and in life
  7. I focus on empathy / Understanding is the key
  8. I believe in involvement and diversity / A small committed group of people can change the world
  9. I make relationship deposits / It’s the small things
  10. I re-energize weekly / You can’t manage time, but you can manage your energy
    [copyright: Mark McGregor – Being on a mission]

Het 100 dagen actieplan dat ik voor mezelf heb opgesteld, ziet er vervolgens als volgt uit:

  • Begin met een weekplanning
  • Drink meer water – Meer balans in voeding
  • Vaker sporten – Dagelijkse workout
  • Leg visie en missie vast
  • Presenteer jezelf als leider
  • Maak een betere tijdsverdeling binnen je rollen

~ ~ ~

5 gedachten over “Making the Difference – 5

  1. Een helder stuk. Jouw blogjes lezen zijn altijd zo uitnodigend om zelf te gaan zoeken, meer te gaan lezen… en dat bedoel ik positief. Hoofdzaken van bijzaken scheiden is iets wat ik met mijn chaotische inslag ook nog op mijn lijstje heb staan. Focussen enzo…

    1. Dank je voor het mooie compliment. Zulke reacties zijn altijd een aanwinst onder een blog 🙂
      Ook ik heb moeite met het scheiden van hoofd- en bijzaken. In het boek Willpower wordt verwezen naar de techniek van David Allen (Getting Things Done) die daar op ingaat. Daar worden de zaken rigoureus aangepakt om orde op zaken in de chaos te scheppen. En het blijkt erg succesvol te zijn. Misschien de moeite waard om eens te bekijken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *