Making the Difference – 8

Deze blogpost is deel 8 van 16 in de serie Making the Difference

Op de eerste dag van het nieuwe jaar voor mij geen goede voornemens. Ik ben normaal gesproken niet zo voor het uitstellen van bepaalde veranderingen indien het duidelijk is dat ze een positief effect zullen hebben. Waarom wachten tot een zogenaamd ‘geschikt’ moment om er mee te beginnen? Alsof 1 januari wezenlijk verschilt van 23 december? Om maar eens een willekeurige datum te noemen.

Het grote voordeel van meteen beginnen t.o.v. doorschuiven naar 1 januari is dat er vaak meer motivatie aanwezig is op het moment dat je beseft dat iets moet veranderen. De ‘urgency to act’ is duidelijker voelbaar. Ook voorkom je dat de start van het nieuwe jaar begint met een lange lijst van opgespaarde goede voornemens. Waardoor tijdens het lezen alleen al de moed je in de schoenen zakt.

Voor diegene die mij op dit blog al wat langer volgt is het geen geheim dat mijn laatste ‘act of urgency’ teruggaat naar de workshop ‘Making the Difference’ in de week van 7 november. Daar werd op een zeer inspirerende wijze inzichtelijk gemaakt in hoeverre je zelf in staat kunt zijn om veranderingen in je leven (werk en/of privé) door te voeren. Op het eind werden we gestimuleerd om een lijst van acties op te stellen waar we de eerstvolgende honderd dagen aan wilden gaan werken.

Ik besloot niet alleen om deze keer eens wat serieuzer dan voorgaande keren met zo’n opdracht aan de slag te gaan, maar er ook elke zondag over te bloggen. Om later terug te kijken wat er van gekomen was en of het inderdaad de gewenste veranderingen zou opleveren.

Inmiddels is ruim de helft van die honderd dagen achter de rug, dus tijd om eens terug te gaan naar de oorspronkelijke lijst om te zien hoe het ermee staat. Het 100 dagen actieplan dat ik voor mezelf had opgesteld, ziet er als volgt uit:

  • Begin met een weekplanning
  • Drink meer water – Meer balans in voeding
  • Vaker sporten – Dagelijkse workout
  • Leg visie en missie vast
  • Presenteer jezelf als leider
  • Maak een betere tijdsverdeling binnen je rollen

WEEKPLANNING
Op kantoor had ik al snel ‘de smaak’ te pakken van het werken volgens een weekplanning. Op zich had ik altijd wel al een soort van weekplanning, maar wat ik nu gerichter doe is allereerst de belangrijkste zaken inplannen die ik de komende week per se wil doen. Dit probeer ik altijd om vrijdagmiddag aan het einde van de werkweek af te hebben voor de volgende week. Dat geeft ruimte in mijn hoofd, en die ruimte neem ik mee het weekend in.
De tijd die (eventueel) overblijft in de weekplanning gebruik ik voor minder belangrijke zaken. Elke ochtend bekijk ik of ik die tijd nodig heb omdat de vorige dag niet gelopen is zoals verwacht, of dat ik de tijd nog steeds beschikbaar heb voor andere zaken.
Thuis ben ik ook begonnen met een soort van schema wat ik door de week probeer te volgen. Dit is om er voor te zorgen dat ik de tijd verdeel tussen lezen, bloggen, sporten, gitaar spelen, en dergelijke. Ik heb het gevoel dat ik nu meer rust heb om de (vele) dingen te doen die ik wil doen.

WATER – BALANS IN VOEDING
Meer water drinken is iets wat heel langzaam in mijn gestel komt. Ik heb op meerdere plekken flessen staan om me er aan te herinneren, en dat helpt. Eén van de effecten zou moeten zijn dat ik op de dag langer helder blijf en geconcentreerder kan werken. Ik kan beamen dat dit klopt.
Met balans in voeding moet ik toegeven nog niet echt bezig te zijn geweest. Het kan zijn dat ik hier de urgentie nog niet voldoende voel. Ik heb zelden of nooit last van datgene wat ik gegeten heb, mijn BMI (body mass index) is 22, en ik voel me goed. Vooralsnog moet ik me wat verder verdiepen in voedingsgewoontes om te zien waar ik het beste mee kan beginnen.

SPORT
Vanwege mijn tuimeling van de trap enkele weken geleden, heb ik de plannen die ik voor ogen had voorlopig in de ijskast moeten zetten. Allereerst is het nu zaak om via fysio en dagelijkse oefeningen de zenuwpijn in mijn rechterarm blijvend te laten verdwijnen. Dan is het zaak verder te werken aan mijn lichaamshouding om verdere nekklachten in de toekomst te vermijden. Voorzichtig kan ik dan ook de geparkeerde plannen er weer bij nemen en gaan denken aan sportschool en hardlopen.

MISSIE EN VISIE
Aan visie (lange termijn doelen) en missie (actieplan om de lange termijn doelen te realiseren) heb ik op mijn werk meer aandacht besteed dan privé. Het afgelopen jaar heb ik te maken gekregen met zowel een nieuwe afdelingsmanager als een nieuwe projectmanager. Met beiden ben ik bezig om mijn rol voor de komende jaren verder uit te werken. Daarvoor heb ik ook aangegeven hoe ik mijn toekomst over vijf jaar zie. Dat heeft enorm geholpen bij het managen van hun verwachtingen.
Op privégebied ben ik langzaam begonnen met het in kaart brengen van aspecten die ik in de loop van de komende jaren gerealiseerd zou willen zien. Dit helpt enorm bij het terugvertalen naar de hoofd- en bijzaken in mijn huidige (drukke) leven. Zie ook de eerder aangehaalde weekplanning. Tijd is niet ongelimiteerd beschikbaar, dus wanneer je nog steeds bepaalde doelen wilt realiseren, dan kun je maar beter zorgen dat je de beschikbare tijd op de juiste wijze gebruikt. En opnieuw, dit geeft geen stress of druk, maar werkt juist bevrijdend!

LEIDER
Op het werk neem ik vaker dan dat ik gewend was de leiding in situaties waarvan ik denk dat mijn handelen een meerwaarde kan hebben. Ik ben me meer bewust van het feit dat het niet altijd de hoogste in rang hoeft te zijn die de leiding neemt. Misschien verschool ik me wel teveel achter die redenering om verantwoordelijkheid te ontlopen. Ook wel makkelijk om dan later kritiek te hebben wanneer iets niet goed uitpakt. Nu stap ik eerder op de voorgrond. Vanuit het principe dat leiderschap geen positie is, maar een keuze.

TIJDSVERDELING
Doordat ik de afgelopen tijd meer nagedacht heb over wat belangrijk in mijn leven is en hoe mijn toekomst er uit zou kunnen zien wanneer ik de juiste dingen doe, wordt het ook steeds duidelijker waar ik mijn tijd aan wil besteden. Vind ik mijn familie en vrienden net zo belangrijk als mijn werk, dan zal zich dat ook uit mijn tijdsbesteding moeten blijken. Het is dus zaak helder te krijgen welke rollen voor jou het meeste tellen. Daar ga je dan vervolgens de meeste tijd aan toebedelen. Je krijgt er normaal gesproken ook de meeste waardering en energie voor terug. Dat helpt om de opofferingen die je je moet getroosten (want je kunt niet alles, hoe graag je dat ook zou willen) te verzachten.

Concluderend kan ik vaststellen dat ik misschien niet zo’n flinke stappen maak, maar dat de stapjes die ik zet wel degelijk beklijven. Ik heb dan ook het gevoel dat het niet bij dit 100 dagen plan zal blijven. Het ‘werken’ aan mezelf, met deze wekelijkse zondagsreflectie ervaar ik als bijzonder prettig om op mijn manier continu aan nieuwe goede voornemens te kunnen werken. Zonder de gekte en drukte die er rondom de 1 januari variant hangt.

Zullen we begin februari eens kijken wie er nog steeds aan zijn goede voornemens werkt?

~ ~ ~

Naar aanleiding van de tweedaagse workshop ‘Making the Difference’, waarbij we afsloten met een 100 dagen actieplan om te zien in hoeverre we in staat zijn veranderingen door te voeren, geef ik hier wekelijks rekenschap af van mijn vorderingen.  

Hier nog eens de 10 principes die ik eerder heb toegelicht. Het is een set van verschillende leidraden die los van elkaar, maar zeker in samenhang met elkaar een krachtig middel kunnen zijn om richting te geven aan je leven:

  1. I am responsible / I choose
  2. I clarify my values / My foundation
  3. I have a vision / The principle of leadership
  4. I live my mission / The principle of execution
  5. I strive for life balance / Putting more living in our life
  6. I give and take / The fairness-principle in negotiation, selling and in life
  7. I focus on empathy / Understanding is the key
  8. I believe in involvement and diversity / A small committed group of people can change the world
  9. I make relationship deposits / It’s the small things
  10. I re-energize weekly / You can’t manage time, but you can manage your energy
    [copyright: Mark McGregor – Being on a mission]

Het 100 dagen actieplan dat ik voor mezelf heb opgesteld, ziet er vervolgens als volgt uit:

  • Begin met een weekplanning
  • Drink meer water – Meer balans in voeding
  • Vaker sporten – Dagelijkse workout
  • Leg visie en missie vast
  • Presenteer jezelf als leider
  • Maak een betere tijdsverdeling binnen je rollen

~ ~ ~

10 reacties

Sonja Broekhuizen 1 januari 2012 Reageer

Grote stappen zijn nogal eens eenmalig, kleine stapjes zijn vaak makkelijker te nemen. Zeg ik ook even voor mijzelf 😉
Ik heb (nog) geen lijstjes enz gemaakt voor dit jaar. Misschien toch ook maar eens doen…

Peter 2 januari 2012 Reageer

Het is ook belangrijk welke kant je wil opgaan voor de stappen die je zet. Heb je een doel voor ogen, dan zijn de stappen die je moet zetten logisch en kun je de inspanning beter leveren. Verder heb ik het idee dat kleine stappen in combinatie met veel zelfreflectie voor een betere ‘inbedding’ zorgt van de veranderingen. Het beklijft langer en je valt minder snel terug.

Robert Keizer 2 januari 2012 Reageer

Chris Brogan (wie?) heeft ook wel een leuke invalshoek qua voornemens. Ik kwam via G+ zijn blog tegen. Misschien interessant?
http://www.chrisbrogan.com/3words2012/

Peter 2 januari 2012 Reageer

Dank voor de tip. Interessant om te lezen.

De 3 woorden voor 2012 lijken me een krachtige techniek om nog duidelijker voor ogen te houden wat je uiteindelijke doel is. Het obligate ‘ik ga stoppen met roken’ heeft weinig kans van slagen wanneer je je niet tevens afvraagt waarom je dat zou willen. Als het niet past in een bepaald doel wat je jezelf voor ogen hebt gesteld, waar haal je dan de kracht vandaan tijdens de moeilijke periodes van ‘afkicken’?

De 3 woorden van Brogan spreken me wel aan, trouwens: Temple (gezond van geest en lichaam), Entangle (focus op de dingen waarin je goed wil zijn en afstand doen van alle ‘ruis’ er omheen) en Practice (doen, doen, doen; elke dag opnieuw voor ogen houden waarom je hier mee bezig bent). Het laatste deed me herinneren aan ‘the golden dozen’ waar ik in mijn zondagse blogs al een keer aan refereerde: I must do the most productive thing possible at every given moment. Dat kunnen dus ook ontspannende activiteiten zijn. Het gaat om het effect, niet om de efficiency.

Nog even voor alle duidelijkheid. Ik ben niet doorgeslagen naar de Amerikaanse oer-positieve benadering van ‘You can do it’. Maar probeer wel te leren van hun technieken en gebruik ze zoals dat het beste bij mij past.

Michael Minneboo 2 januari 2012 Reageer

Interessant! Ik ben het met je eens dat je iedere dag met goede voornemens kan beginnen. Het nieuwe jaar is een aardige aanleiding, maar zeker niet noodzakelijk. Ik denk dat het volhouden van voornemens afhangt van de hoeveelheid hooi die je in een keer op je vork neemt en hoe realistisch je doelen zijn. En elke week erover bloggen helpt om te zien hoe het ermee gaat.

Peter 3 januari 2012 Reageer

Door er elke week over te bloggen confronteer ik mezelf met het feit of ik er ewl genoeg energie in stop. En kan het dan nog makkelijk beinvloeden wanneer blijkt dat ik ‘dreig’ te verzaken.

Monique 2 januari 2012 Reageer

What can I say: POWERRRRR 😉

Peter 3 januari 2012 Reageer

Met heftig rollende rrrrr

Merel 3 januari 2012 Reageer

Jij blijft goed bezig!

Peter 3 januari 2012 Reageer

Ik doe mijn best…

Geef een reactie