Making the Difference — 14a
Vandaag voor de verandering een dagje workshoppen in Doorwerth in plaats van een maangdagse werkdag in Ede. De trouwe lezer weet dat de tijd aangebroken was om de balans op te maken voor mijn 100 dagen actieplan. Een plan opgesteld na afloop van de tweedaagse workshop ‘Making the Difference’ in november 2011. Sindsdien waren er 98 dagen verstreken. De gestelde doelen zouden bereikt moeten zijn.
Maar vooraleer we rekenschap konden afleggen, werden we in de vroege ochtend geconfronteerd met weeralarm Code Rood. Extreme gladheid veroorzaakt door ijzel en opvriezende weggedeeltes zorgde voor nieuwe een uitdaging. Het tijdig en veilig bereiken van het Golden Tulip hotel in Doorwerth werd ons voornaamste doel. Iets na 10:00 uur was iedereen binnen en kon de dag beginnen.
Allereerst werd bevestigd wat ik gister al dacht, we gaan vrolijk verder met het werken aan en ontdekken van onszelf. Zonder de uitslag af te wachten van de vorderingen met betrekking tot onze actieplannen presenteerde onze HR manager een kort overzicht van de activiteiten voor de komende maanden tot aan de zomer:
- een groepsprogramma (drie groepen van 8 personen)
- een individueel programma (1 op 1 met een professionele coach)
- een Change Management training
- een medische keuring
- en een eindpresentatie richting het management ter afsluiting van deze nieuwe cyclus
Hierna namen de twee coaches (Diana Remmers en Hans van Dongen) van Route5 het over en werd er na een korte introductieronde begonnen met het terugblikken op zowel wat we hadden geleerd in november vorig jaar als onze vorderingen op het gebied van ons persoonlijke actieplan. Gelukkig niet in de vorm van droge opsommingen, maar door bijvoorbeeld interactieve ‘Teach Back’ (een oefening in het kader van ’the best way to learn something is through teaching’) en onderlinge coaching sessies. Zo mochten we ons opnieuw verdiepen in o.a. het Bill Gates Model, de verschillen tussen IQ, EQ en PQ, en natuurlijk in de 10 principes van Mark McGregor.
Na de lunch was het moment aangebroken om met elkaar in kleinere groepen over de actieplannen te gaan praten. De balans met betrekking tot mijn eigen actieplan viel positief uit. Het merendeel van wat ik mijzelf opgedragen had in november, had ik binnen de gestelde tijd van 100 dagen tot een goed einde weten te brengen. Erg leuk was de positieve feedback over mijn gestructureerde aanpak en het wekelijks bloggen. Hierdoor kon ik voor mijn gevoel beter onder woorden brengen wat het actieplan mij tot dusver gebracht had.
Bleef over de taak om een nieuw plan te formuleren voor de komende 100 dagen. Dat moet nog concreter worden. Handig hiervoor is de vraagstelling: Waar sta ik vandaag, waar wil ik uitkomen over 100 dagen en wat is nodig om dat te bereiken? Een valkuil die vermeden moet worden is dat een middel om je doel te bereiken tot doel verheven wordt.
Dus niet: Ik moet een nieuwe functieomschrijving opstellen, maar: Ik wil duidelijkheid hebben over mijn rol binnen de afdeling en een groot project, en daarvoor is het nodig een nieuwe functieomschrijving op te stellen samen met mijn leidinggevende.
Vandaag is het niet gelukt om mijn nieuwe 100 dagen actieplan op te stellen. Dat is nu huiswerk geworden. Snelheid is geboden, want het startsein voor de tweede ronde is al gegeven.
~ ~ ~
Hier nogmaals de 10 principes uit de workshop van november 2011 die ik in dit blog heb toegelicht.
Het is een set van verschillende leidraden die individueel, maar zeker in samenhang met elkaar een krachtig middel zijn om richting te geven aan je leven:
- I am responsible / I choose
- I clarify my values / My foundation
- I have a vision / The principle of leadership
- I live my mission / The principle of execution
- I strive for life balance / Putting more living in our life
- I give and take / The fairness-principle in negotiation, selling and in life
- I focus on empathy / Understanding is the key
- I believe in involvement and diversity / A small committed group of people can change the world
- I make relationship deposits / It’s the small things
- I re-energize weekly / You can’t manage time, but you can manage your energy
[copyright: Mark McGregor — Being on a mission]
Reacties
Het was een fijne workshop vandaag http://t.co/IPhMXCcb maar ik heb wel een hoop gemist… #blogpraat #trendingtopic
RT @petepel: Het was een fijne workshop vandaag http://t.co/IPhMXCcb maar ik heb wel een hoop gemist… #blogpraat #trendingtopic
hij leest een beetje mat.
behalve de terechte positieve feedback lees ik de lol en de zin niet helemaal terug.
en als ik het programma lees krijg ik het vooroordeel dat wat mooi begin steeds meer ingeblikt gaat worden tot hapklare management brokken.
klop dat vooroordeel?
of zit ik er gewoon helemaal naast ?
heeft het je een nieuwe drive opgeleverd?
ik hoop het.
ik hoop dat je net zo’n wow! moment hebt gehad als #blogpraat gisteren.
Sterk opgemerkt!
Ik denk dat het matte voor een gedeelte komt doordat ik best wel moe was toen ik het blogje schreef. Het was een inspannende dag waarbij het in het begin moeilijk was om me vrij te maken van de projectactiviteiten die continu door mijn hoofd speelden.
Je hebt gelijk dat het ‘speelse’ karakter van de eerste workshop nu een stuk minder was. Dat was ook wennen. We gaan nu inderdaad richting een iets meer formeel proces om een aantal actieplannen goed uit te werken en uitgevoerd te krijgen.
Maar de drive is er nog wel degelijk!
RT @petepel: Het was een fijne workshop vandaag http://t.co/TR40si0B… maar ik heb wel een hoop gemist… #blogpraat #trendingtopic
Ja maar ja… je kan nu eenmaal niet alles hebben hé 😉