17783 — maandag

Conformeer

Ik had ze op een rij­tje, de regel­tjes.
En de tips.
Net­jes gerang­schikt.

Maxi­maal 350 woor­den.
Liefst min­der.
Pak­ken­de titel.
Geen lan­ge zin­nen.
Gebruik tref­woor­den.
Mini­maal één link.
Ver­mijd moei­lij­ke woor­den.
Denk aan struc­tuur (inlei­di…

struc­tuur?
je weet wel
als in opbouw:
begin
mid­den
ein­de

te moei­lijk?

moei­lijk?
je weet wel
als in inge­wik­keld
niet?

Ver­mijd woor­den

Maar blijf wel dicht bij jezelf.
Als­ook authen­tiek.

ga toch weg!

dan heb ik ze maar niet op een rij­tje

~ ~ ~

quo­te:
“The­re are no rules.
That is how art is born, how break­throughs hap­pen.
Go against the rules or igno­re the rules.
That is what inven­ti­on is about.”
Helen Fran­kent­ha­ler 

n.a.v. #blog­praat dd 4 juni 2012
hoe schrijf je een blogar­ti­kel? Waar moet je op let­ten? Of is er geen gou­den for­mu­le?? 

rubriek:

15 reacties op “17783 — maandag”

  1. Anneke de Bundel avatar

    haha, een man naar mijn hart. Laten er voor­al geen regels zijn, dat is dode­lijk.

    1. Peter avatar

      Ach, er mogen wel regels zijn. Maar laat ze niet het keurs­lijf zijn waar­uit geen ont­snap­ping meer moge­lijk is. Als je regels kunt maken, kun je ze ook bre­ken.

  2. Dina-Anna avatar

    Elke vorm van regel­ge­ving kan wel­haast dode­lijk zijn voor de ori­gi­na­li­teit, de spon­ta­ni­teit en de cre­a­ti­vi­teit van een mens al neemt dat niet weg dat regels in som­mi­ge geval­len ook een zeker hou­vast kun­nen bie­den… ’t is maar hoe je het bekijkt en hoe rigi­de je die regels begint toe te pas­sen @->–

    1. Peter avatar

      Zon­der regels is het pure anar­chie en dat is voor een samen­le­ving niet echt han­dig (althans niet de samen­le­ving die ik voor ogen heb). Maar op ande­re vlak­ken is het wel eens nodig om de regels de regels te laten.

  3. raoul slavenburg avatar

    Vol­gens mij is het ooit zo gegaan:

    - Er zijn een paar suc­ces­vol­le blog­gers
    — Iemand ana­ly­seert waar­om deze suc­ces­vol zijn
    — Er vol­gen een aan­tal gou­den tips
    — Ande­ren schrij­ven in het keurs­lijf van de tips
    — suc­ces blijft uit
    — Men gaat zijn eigen gang
    — cre­a­ti­vi­teit wordt beloond
    — er is suc­ces

    Zoiets,

    Er is voor mij één cri­te­ria, ik vond het pret­tig om te lezen, of niet

    Er is ech­ter één gou­den regel :
    Blijf schrij­ven

    1. Peter avatar

      Hele­maal met de strek­king van je reac­tie eens!

  4. twitter_jjvoerman avatar
    twitter_jjvoerman

    ana­gram van regel: leger

    1. Peter avatar

      ana­gram van regel (zon­der de regels van het ana­gram te vol­gen): beper­king

  5. Marjolein avatar

    Regels zijn om aan laar­zen te lap­pen…

  6. Monique avatar

    Ik ben best een aan­han­ger van regels (what would we do wit­hout them), maar in kunst (wel­ke vorm dan ook): nee! Mooi.

    It’s all about.…. balans­ssssss 😉

    1. Peter avatar

      In kunst is het afbre­ken en opnieuw bou­wen op de puin­ho­pen.

  7. Jolka avatar

    .. rules are made to be bro­ken.

    1. Peter avatar

      Zodat er weer nieu­we regels kun­nen onstaan om gebro­ken te wor­den.

  8. Elja avatar

    Het gek­ke is dat ik wel dacht dat er regels waren. Althans, dat er de gou­den tips waren. Zoals Raoul zegt. Waar­door je blog ‘beter’ kon wor­den. Tot ik iede­re dag ging blog­gen. Toen had ik geen tijd meer voor regels, en geen zin, en zie…nu is het pas leuk! 🙂

    1. Peter avatar

      Natuur­lijk ben ik niet geheel tegen regels, maar wel tegen het klak­ke­loos toe­pas­sen of copi­ë­ren zon­der er een per­soon­lij­ke noot aan toe te voe­gen. Dan zijn het gewoon (min­de­re) klo­nen en hoeft het voor mij niet. Gewoon los gaan en je eigen stijl ont­wik­ke­len.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.