Vandaag (wacht, even checken of het echt een blogpost van vandaag was, want ik lig wat achter met lezen; ja dus, 16 augustus staat er boven) las ik bij @Elja1op1 dat zij haar blog vergelijkt met een huis. Een online huis.
Het is een vergelijking die mij dierbaar is. Ook ik ervaar het inloggen op mijn eigen domein als een soort van thuiskomen. Mijn oude blogposts en jullie reacties daaronder zijn de stille getuigen van de vele gesprekken die we in het verleden hebben gevoerd. Op de deurmat nieuwe reacties als teken van het doorlopende bezoek aan mijn huis waarvan de deur altijd open staat, ook wanneer ik er zelf niet ben. Met een smaakvolle inrichting hoop ik dat jullie het verblijf in mijn huis als aangenaam ervaren net zoals ik dat zelf heb (ondanks dat ik de neiging heb regelmatig het meubilair opnieuw te rangschikken). Tenslotte breng ik er stiekem heel wat uurtjes door.
Maar ik ben ook niet te beroerd om jullie in je huis te komen opzoeken. Prachtig vind ik dat. Al die verschillende uitingen van hoe jullie je online leven vormgeven en de verhalen die jullie te vertellen hebben. In mijn ogen zoveel mooier en unieker op een eigen domein plus eigen layout dan opgenomen in de eenheidsworst van twitter, google+ of facebook. Ja, natuurlijk gaat het om de inhoud. Maar de inhoud hoeft niet per se tekst te zijn. Of alleen maar tekst. Foto’s, video, illustraties komen vaak bij een passend blogdesign veel beter tot hun recht.
En, ook niet onbelangrijk, in jouw huis bepaal jij de omgangsregels. Geen ‘hogere macht’ die op basis van ondoorzichtige regels foto’s wegfiltert, tekst censureert, blogupdates verbergt omdat ze minder interessant zouden zijn voor je bezoekers vanwege hun verzamelde en geanalyseerde online surfgedrag. Niets van dat al. Het is jouw huis en jij bent de huiseigenaar. Feel the power!
Geef mij dus maar een online wereld waar ieder zijn/haar eigen plek heeft met alle mogelijkheden om daar te kunnen plaatsen wat hij/zij wil op een eigen unieke manier. En dat we vervolgens bij elkaar op bezoek gaan en elkaars huis promoten zodat de content die we tentoonstellen ook voldoende onder de aandacht komt. Ja, dat zou mooi zijn.