Begin augustus las ik het boek ‘De Teruggekeerden’ van Jason Mott en over mijn leeservaring schreef ik daarna een blog. Samenvattend zou je kunnen stellen dat ik niet zo enthousiast was over het boek zelf, maar dat ik voornamelijk vanwege het thema tot de laatste bladzijde ben blijven doorlezen. Dat plotsklaps overal (reeds lang) overleden personen opduiken vond ik tamelijk uniek. Nu eens niet als zombies, maar gewoon in hun hoedanigheid net voordat ze kwamen te overlijden. Zo stond ineens een jongetje van 10 jaar op de stoep bij zijn ouders. Tientallen jaren nadat hij op zijn verjaardag was verdronken in een rivier. De vele existentiële vragen die de komst van deze Teruggekeerden met zich meebracht en hoe de auteur hier invulling aan gaf vond ik uiteindelijk boeiender dan hoe hij dat had weten te vertalen naar een spannend verhaal (er stond tenslotte ’thriller’ vermeld als genre op het omslag).
Wat nog meer op het omslag viel te lezen was dat men over het algemeen nogal gecharmeerd was van dit prozadebuut. Dit zou moeten blijken uit het feit dat ‘alleen op basis van het ongecorrigeerde manuscript een bidding war uitbrak over de filmrechten’. Uiteindelijk was het de productiemaatschappij van Brad Pitt die als winnaar uit deze strijd kwam.
En nu mag ik maar hopen dat hij hier geen spijt van gaat krijgen, want toevalligerwijs kreeg ik dit weekend in de NRC een advertentie voor de DVD box van Les Revenants (Rebound of ook wel The Returned) onder ogen. De strekking van het eerste seizoen van deze Franse tv-serie vertoont namelijk wel erg veel overeenkomsten met De Teruggekeerden: