Could not instantiate Mail Function

Vanochtend liep ik naar mijn auto en dacht dat ik een lekke band had. Dat was gelukkig niet zo. Eenmaal achter het stuur gezeten vroeg ik mij af wat ik zou moeten doen bij een lekke band. Er zit geen reservewiel in de kofferbak. Dus het wiel vervangen is geen optie. En om nu met een lekke band helemaal naar de garage te rijden lijkt me ook niet bevorderlijk voor band en velg. Ik werd gestoord in deze mijmeringen door een vreemd geluid dat van buiten leek te komen. Toch maar even het volume van de cd-speler wat lager. Het geluid was nu beter hoorbaar en klonk als ‘flap-flap-flap’. Zou het dan toch? Ik parkeerde de auto en stapte uit. Ja hoor, een lekke achterband.

Terug naar huis dus waar ik mijn auto inruilde voor die van mijn Inge en met ietsjes vertraging alsnog naar kantoor vertrok. Zo kan het ook, dacht ik toen ik de straat voor een tweede keer uitreed. Later die dag kwam ik erachter dat mijn Ford Gold Certificate vanzelfsprekend net een week verlopen was, maar ik had het geluk dat ik mezelf dubbel verzekerd had al die tijd en via FBTO kon ik de pechhulp naar de lekke band laten kijken. Die kwam er niet helemaal uit en het advies aan mijn Inge was om toch maar naar de garage te rijden nu de band nog wat lucht in zich had, en waar de schade uiteindelijk beperkt bleef tot twee nieuwe achterbanden omdat het profiel van allebei zowat verdwenen bleek te zijn.

Als tegenprestatie mocht ik van mijn Inge (die tenslotte een groot gedeelte van haar dag kwijt was vanwege mijn lekke band) bij thuiskomst meteen aan de bak om een probleem met het abonneren op haar nieuwsbrieven te verhelpen. En snel alsjeblieft.

Iedereen (ja, jij!) die hier wat vaker komt weet dat ik regelmatig aan de layout van mijn blogsite zit te klooien. Of allerlei functionaliteit toevoeg om dat later weer net zo enthousiast te verwijderen. Welnu, dat doe ik niet om jullie (ja, jou!) te irriteren. Waarom zou ik? Ik ben juist blij dat jullie (ja, jij!) massaal mijn blog bezoeken. Nee, ik doe het juist om allerlei zaken uit te proberen voordat ik ze (of niet) ga toepassen op de twee sites van mijn Inge die jullie (ja, jullie allemaal!) echt eens moeten bezoeken:

www.ingeborglunenburg.nl – Ingeborg Lunenburg Opleiding + Advies
en
www.uitvoeringwmo2015.nl – Uitvoering Wmo 2015

Zo had ik een tijd geleden de gratis plugin van MailPoet geïnstalleerd. Daarmee kun je onder andere nieuwsbrieven maar ook updates bij nieuwe blogposts versturen. Verder is het mogelijk om deze berichten te agenderen en qua layout helemaal naar je hand te zetten. Kortom, een uiterst flexibel stukje software dat precies aan al haar eisen voldeed.

Tot vandaag toen ze plots van verschillende bezoekers op haar site(s) te horen kreeg dat die zich niet konden abonneren op de blog updates. Omdat ik de plugin zelf nog steeds gebruik leek het me slim om eerst eens bij mijn eigen site te kijken of die functie ook problemen gaf. En inderdaad, na het intypen van het emailadres verscheen de volgende melding:

Could not instantiate Mail Function

Mijn eerste (te voorbarige) conclusie was dat er iets mis was met de plugin. Maar dat bleek niet zo. Na wat rondzoeken in de FAQ-sectie bij de makers van de plugin werd al snel duidelijk dat ik het moest zoeken bij de provider waar zowel de sites van mijn Inge als die van mezelf gehost worden (zie optie 7 wanneer je link hebt aangeklikt bij de FAQ-sectie). Die heeft namelijk een limiet staan op het aantal emailverzending per dag indien je een emailadres gebruikt in het ‘Van’-veld dat anders is dan het domein van de site zelf. In mijn geval gebruikte ik als afzender van de blogupdates mijn eigen emailadres. En liep daarom tegen deze daglimiet aan. Dat zou tevens de verklaring zijn waarom ik regelmatig zag dat bij mijn blogupdates er altijd een paar niet verstuurd werden.

De oplossing was simpel:

  1. een nieuw emailadres info@petepel.nl bij het hostingbedrijf aanmaken;
  2. vervolgens dit nieuwe emailadres verwerken in de instellingen van de MailPoet plugin.

In totaal vijf minuten werk. Daarna nog eens twee maal vijf minuten werk om het bij de twee sites van mijn Inge aan te passen. Plus de tijd om de accounts toe te voegen op haar iPhone. En op de mijne. Maar daarmee was het dan ook wel allemaal geregeld en opgelost.

Tenminste. Als allerlaatste stap nog snel een nieuwe blogpost geschreven om morgen te checken of dit keer wel alle abonnees een update in de inbox krijgen. Bij deze.

~ ~ ~

[update 11 februari]

En natuurlijk werkte het vanochtend goed, maar toch ook weer niet helemaal. Op de een of andere manier werden niet alle emails in één keer verzonden. Na contact met een uiterst behulpzame medewerker van de one.com helpdesk zat de oplossing in de manier van versturen. Daarvoor zijn in deze plugin drie mogelijkheden:

  • via de eigen website (dus via de server van one.com)
  • via Gmail, maar dan moet je dus een Gmail account aanmaken
  • via een ‘third-party’

Tot nu toe had ik de selectie staan op de eigen website. Want daarvoor had ik het info@petepel.nl mailaccount aangemaakt. De truc was om ‘third-party’ te selecteren, maar vervolgens de mail settings van one.com handmatig vast te leggen zoals ze bij de optie van eigen website op de achtergrond gebruikt worden. De helpdeskmedewerker was zo vriendelijk om deze settings te verschaffen, en zo ziet het er dan uit:

Nu kan er echt niets meer mis gaan.

~ ~ ~

6 reacties

Manjo van Boxtel 11 februari 2014 Reageer

Ik kreeg al dagelijks een update, dus daar heb ik geen problemen mee.

Maar wat die achterband betreft, dat is een bekend probleem. Ik ben een kei in banden verwisselen en heb dat afgelopen 35 jaar regelmatig gedaan. Binnen 10 minuten kan ik verder, het enige probleem is dat ik met vieze handen op mijn werk of bij een afspraak verschijn.
Zoals je zegt hebben moderne auto’s geen reservewiel meer en ben je verplicht om een beroep te doen op pechhulpdiensten en garagebedrijven. Daar gaat een halve dag aan tijd inzitten plus het brengt veel meer kosten met zich mee. Ik vind dit de meest klantonvriendelijke actie die de autobranche de afgelopen 50 -of misschien wel 100- jaar heeft kunnen verzinnen. Dit vraagt om actie! 😉

Peter Pellenaars 16 februari 2014 Reageer

Tijd om een petitie te beginnen?

Elja 12 februari 2014 Reageer

Krijg ze al! Feedly. Nooit foutmeldingen. Maar die band, he. Problematisch…

Peter Pellenaars 16 februari 2014 Reageer

Feedly. Misschien moet ik daar ook eens naar gaan kijken of dat iets voor mij is. Tot nu toe gebruik ik een plugin die de laatste blogupdates laat zien. Maar die pakt op de een of andere manier niet alles.

Anna 12 februari 2014 Reageer

Niet geabonneerd sorry 🙂 Wat niet wil zeggen dat ik je niet in een lijst heb staan, dat dan weer wel. Zo volg ik je ook min of meer op de voet zonder dat ik daarvoor mijn mailbox hoef te openen.
Wat de bandenwissel betreft… ik rijd niet met de wagen zodus… 😉

Peter Pellenaars 16 februari 2014 Reageer

Geen abonnement. Geen wagen. Jij maakt het jezelf wel heel makkelijk 😉

Geef een reactie