Duiven zijn niet goed in oversteken. Vooral wanneer het een drukke weg betreft. De duif die ik op weg naar huis tegen de auto kreeg kan dat niet bevestigen dus jullie zullen mij op m’n woord moeten geloven.
Het begon er al mee dat hij (of zij?) van links kwam. Niet handig. In een elegante glijvlucht zoals dat alleen aan duiven is voorbehouden maar zonder op het verkeer te letten verscheen de duif in mijn blikveld. Niets aan de hand, dacht ik nog. Totdat er een lichte aarzeling merkbaar was. Er verscheen een hapering in de tot dan toe perfect uitgevoerde poging om de overkant van de weg te bereiken (hoewel, iets hoger vliegen was natuurlijk slimmer geweest).
Nu heb ik vroeger een tijdlang aan voetbal gedaan en de belangrijkste les die ik opgestoken heb is dat je nooit moet aarzelen. Wanneer je als verdediger een sliding inzet, maak die dan af. Wanneer je als keeper je goal uitkomt, loop dan door naar de bal. Trek nooit je been in. Draai niet om naar de doellijn. Maak af waar je aan begonnen bent.
De duif dacht daar anders over. Had schijnbaar niet op voetbal gezeten. Hevig klapwiekend minderde ze vaart om misschien even vaste grond te zoeken alvorens weer te vertrekken in de richting waar ze vandaan kwam. Een manoeuvre die gunstig had kunnen uitvallen indien ik zelf vaart had kunnen minderen. Dat was echter niet mogelijk want achter mij was een baby aan het stuur.
Al het voorgaande (ergens te beginnen bij ‘verscheen de duif in mijn blikveld…’) bedacht ik me in een split second.
Even een zijsprongetje: bij het woord split second moet ik altijd aan spliterwten denken. Dan maak je van 1 erwt 2 spliterwten. Gevoelsmatig is dat meer. Ook kwam daar nog bij dat juist vandaag ik op kantoor een uiterst complex software probleem voor de kiezen had gekregen waar we in ons bedrijfssysteem waren vastgelopen met het verschepingsprocess omdat (en nu komt het) de orderlijnhoeveelheid wegens een verkeerde transactie een split shipment had veroorzaakt. In plaats van 1 shipment hadden we ineens 5 shipments (vanwege de orderlijnhoeveelheid die in dit specifieke voorbeeld gelijk aan 5 stuks was).*
Split staat bij mij aldus gelijk aan meer.
Terug naar die baby achter het stuur (en voor de duidelijkheid, ik bevind me nog steeds in die split second). Een poos eerder passeerde ik een auto waar op de achterruit een sticker was geplakt met de tekst ‘Baby aan boord’. Maar toen ik naar binnen gluurde zag ik enkel een man aan het stuur zitten. Dat moest die baby wel zijn, grapte ik naar mezelf.
Deze auto reed tijdens de fatale oversteek van de duif dicht achter me. En ondanks het feit dat ik geen baby aan boord had gezien (behalve de baby aan het stuur, maar nu was het geen tijd voor grappen, er stonden immers (dieren)levens op het spel) meende ik dat ik de gok niet kon nemen. Plots remmen was geen optie. Het leven van een baby schat ik hoger in dan dat van een duif (sorry Partij voor de Dieren).
Einde split second.
Einde duif.
Bij het volgende kruispunt stond de auto met de sticker weer naast me. Nogmaals keek ik naar binnen en hoopte vurig een baby ergens op de achterbank in een veilig zitje te zien. Helaas. De duif was voor niets gestorven.
Zojuist, tijdens het douchen, heb ik in samenspraak met mijn geweten besloten dat de dood van de duif buiten mijn schuld valt. Wanneer er al een schuldige aan te wijzen is in dit noodlottige ongeval, dan moet het wel die vermaledijde sticker zijn.
—
* Snappen jullie nu waarom ik liever niet over mijn werk schrijf?
Reacties
Wat een verhaal. Jammer van de duif maar niks aan te doen. Overigens denk ik niet dat de dierenliga je dit ten kwade gaat duiden 😉
Ik hoop dat je gelijk hebt vwb de dierenliga en dat ze me niet komen opzoeken.
Een duif gedood?! Dat is het teken: oorlog!
Oorlog? Met wie? Met jou?
Néé, ík doe niet aan oorlog, maar een duif staat toch voor vrede? Dus dit gaat dingen betekenen… Onheilspellend, hoor! Ik zal voor je bidden ;-).
Dat jij voor me gaat bidden. Dat vind ìk nu weer heel erg onheilspellend…