Bouwstenen

Mensen vragen mij wel eens, En Peter, hoe gaat het de laatste tijd met je training voor de halve marathon die je ergens eind oktober begin november gaat lopen?

Goed, blog ik dan. Na mijn laatste update op 13 augustus heb ik de volgende oefeningen volbracht:

Week 2
Training 3 45 min. D2
D2 = normale duurloop (ca. 6.30-7.00 minuten per km)
15 augustus 7,7 km in 45:02 min met een gemiddelde van 5:51 min/km

Vrije bonusloop:
17 augustus 10 km in 59:07 min met een gemiddelde van 5:54 min/km

Week 3
Training 1 50 min. D1
D1 = langzame duurloop (ca. 7.00-7.30 minuten per km)
19 augustus 10,3 km in 1:11:42 min met een gemiddelde van 6:55 min/km

Training 2 2×20 min. D3 (p=5 min.)
D3 = snelle duurloop (ca. 5.30-6.00 minuten per km)
22 augustus 3,8 km in 20:02 min met een gemiddelde van 5:17 min/km
pauze van 5 min
22 augustus 3,6 km in 20:02 min met een gemiddelde van 5:32 min/km

Training 3 40 min. climaxduurloop
Climaxduurloop. (1/2- D1, 1/4- D2, 1/4- D3)
D1 = langzame duurloop (ca. 7.00-7.30 minuten per km)
D2 = normale duurloop (ca. 6.30-7.00 minuten per km)
D3 = snelle duurloop (ca. 5.30-6.00 minuten per km)
24 augustus 3,0 km in 21:00 min met een gemiddelde van 7:00 min/km
24 augustus 1,5 km in 10:01 min met een gemiddelde van 6:29 min/km
24 augustus 1,8 km in 10:01 min met een gemiddelde van 5:23 min/km
24 augustus 1,4 km in 8:11 min met een gemiddelde van 5:35 min/km

De trainingen gaan me nog steeds goed af. Waar ik het meest moeite mee heb is om niet sneller te gaan dan dat het schema aangeeft. Want waarom zou ik het forceren? Tenslotte is het trainingsschema gebaseerd op veel ervaring en onderzoek. Dus probeer ik me nu er nog meer toe te zetten om gedisciplineerd datgene te doen wat het schema voorschrijft.

En bouw ik op z’n tijd een rustdag in zoals ik het onlangs gelezen heb op Runnersweb1:

Rust
Een rustdag is een dag waarop je niet loopt. Punt. Geef je spieren echt de tijd om te herstellen, zodat ze weer helemaal fris zijn voor de volgende training. Je kunt beter twee dagen heel goed trainen en twee dagen rust nemen, dan vier middelmatige dagen afwerken met een sluimerende vermoeidheid. Rustdagen zorgen bovendien voor een mentale pauze, zodat je ook geestelijk weer fris terugkomt. 

Het is één van de vier bouwstenen2 die genoemd worden als zijnde belangrijk in je trainingsschema. Komt dat even goed uit nu ik aan mijn eigen bakstenen project ben begonnen…

~ ~ ~


  1. Lees hier het gehele artikel Belangrijke bouwstenen in je trainingsschema 

  2. De andere drie zijn Rustige duurlopen, Lange duurlopen en Snelheid 

4 gedachten over “Bouwstenen

    1. Ik heb een horloge met ingebouwde gps en hartslagmeter. Daar kijk ik inderdaad op wat niet echt lastig is. Je kunt ook instellen dat er een trilling komt op bepaalde tijdsintervallen. Maar dat heb ik nog niet gebruikt.
      Na het lopen kan ik de gegevens uploaden naar een app of website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *