Beetje dom of beetje pech?

Zondagochtend ging ik op m’n gemak nog eens alles na voordat ik definitief op ‘Inschrijven’ klikte, maar toen ik dat eenmaal gedaan had was er ineens een nieuwe realiteit: op zondag 26 oktober ga ik deelnemen aan de Halve Marathon van Doetinchem1:

Website Halve Marathon Doetinchem

Al bijna vijf weken volg ik nauwgezet een trainingsschema dat mij in twaalf weken halve-marathon-gereed moet ‘stomen’. En precies op de zondag van die twaalfde week is de Halve Marathon van Doetinchem gepland.

Kan er sprake zijn van een mooiere timing?

Dat vroeg ik mij dus af. Moest ik niet wat extra weekjes inbouwen voor het geval mijn trainingsvoortgang niet zo voorspoedig zou verlopen? Of indien ik vanwege drukte op het werk enkele trainingsdagen ging missen? En dan had ik het nog niet gehad over het gevaar van een kleine blessure, wat altijd op de loer ligt. Maar ik besloot niet moeilijk te doen en me gewoon in te schrijven. Het inschrijfgeld van 10 euro hielp me uiteindelijk over de drempel. Mocht ik op het laatste moment moeten afzeggen dan was er financieel gezien geen man overboord in huize Pellenaars.

Ik klikte op ‘Inschrijven’ en even later was ik de 101ste deelnemer.

Hierna sloeg de twijfel toe. Was mijn huidige trainingsschema wel ambitieus genoeg om mij over ruim zeven weken de finish te doen halen? Het is wel meer dan eenentwintig kilometer2! Ik had niet het gevoel dat ik al echte progressie had gemaakt. Kon ik nog van schema veranderen? De trainingsarbeid opschroeven?

Ik keek wat rond op internet en vond een schema om de halve marathon binnen 2 uur te kunnen lopen3.

Als ik over zou stappen op dit schema dan stond er voor de zondagmiddag een loop van 13 km op het programma. In een tempo van 6:27 minuten per kilometer. Terwijl ik me had ingesteld op 50 minuten rennen in een tempo van 6:30-7:00 minuten per kilometer.

Dat moest te doen zijn, zo dacht ik. De rest van de twaalf weken ziet er als volgt uit:

Week 6 (totaal 31 km):
Draven: 3 km in 6:06 min/km
Snelheidswerk: 11 km (incl 3×1600 in 8:19 min)
Draven: 3 km in 6:06 min/km
Duurloop: 14,5 km in 6:27 min/km

 Week 7 (totaal 34 km):
Draven: 5 km in 6:06 min/km
Tempoloop: 9,5 km (incl 6,5 km in 5:32 min/km)
Draven: 5 km in 6:06 min/km
Duurloop: 14,5 km in 6:27 min/km

Week 8 (totaal 26 km):
Draven: 6,5 km in 6:06 min/km
Draven: 6,5 km in 6:06 min/km
Draven: 6,5 km in 6:06 min/km
Draven: 6,5 km in 6:06 min/km

Week 9 (totaal 35 km):
Draven: 5 km in 6:02 min/km
Tempoloop: 11 km (incl 8 km in 5:31 min/km)
Draven: 3 km in 6:02 min/km
Duurloop: 16 km in 6:23 min/km

Week 10 (totaal 37 km):
Draven: 5 km in 6:02 min/km
Snelheidswerk: 13 km (incl 4×1600 in 8:14 min)
Draven: 3 km in 6:02 min/km
Duurloop: 16 km in 6:23 min/km

Week 11 (totaal 39 km):
Draven: 5 km in 6:02 min/km
Tempoloop: 11 km (incl 8 km in 5:31 min/km)
Draven: 5 km in 6:02 min/km
Duurloop: 17,5 km in 6:23 min/km

Week 12 (totaal 39 km):
Draven: 5 km in 6:09 min/km
Draven: 5 km in 6:09 min/km
Tempoloop: 8 km (incl 5 km in  5:32 min)
Wedstrijd: Halve Marathon van Doetinchem in 2 uur (5:41 min/km)!

Enthousiast trok ik mijn hardloopschoenen aan. Niet veel later verzwikte ik tijdens de warming-up mijn linkervoet4.

~ ~ ~

UITGELICHT want SHARING is CARING

Wijchen, roze vluchtheuvels en mooie mensen – Jacob Jan Voerman

Initiatieven genoeg, hier in Wijchen (ja die van de roze vluchtheuvels).
Het werkt! Bijvoorbeeld.
Werkzoekenden die hun eigen netwerkbijeenkomsten en workshops regelen.
Op zo’n netwerkbijeenkomst heb ik vandaag samen met Annemiek Reith (arbeidspsychologe) een presentatie gegeven.

Jacob Jan is niet alleen zelf een mooi mens, hij maakt ook nog eens mooie mensen!

~ ~ ~


  1. Klik hier voor meer informatie (route, inschrijven, deelnemers) over de Halve Marathon van Doetinchem 

  2. 97,5 meter om precies te zijn 

  3. Mijn nieuwe trainingsschema heb ik gevonden op de site van Runner’s World waar een artikel stond over de Mizuno Halve Marathon van Amsterdam. Ik heb gekozen voor het beginners niveau. Er staan ook nog schema’s voor geoefende en gevorderde lopers 

  4. Uiteindelijk heb ik toch nog 10 kilometer gelopen totdat het teveel pijn ging doen. Op maandag kon ik bijna de trap niet af. Het leek of er iets mis was met mijn achillespees. Gelukkig kon ik de gehele dag voornamelijk zittend doorbrengen. Vandaag heb ik na mijn werk volgens schema 3 kilometer in 5:56 min/km gelopen. Hoewel niet pijnvrij ging het redelijk. Misschien dat de blessure meevalt 

2 gedachten over “Beetje dom of beetje pech?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *