Werk in de webwinkel

De vraag werd tussen neus en lippen gesteld. Ergens tijdens de zomervakantie. Of ik misschien eens wilde uitzoeken hoe we voor de zakelijke site van mijn Inge een mogelijkheid konden introduceren om bezoekers tegen betaling ebooks (of de papieren versie) te laten bestellen. Met zo’n winkelwagentje en de mogelijkheid om online te betalen. Het duurde niet lang voordat ik verzonken was in de voor mij wonderlijke wereld van conversies, verkoopkanalen, usp’s en wat niet meer. Toen ik Inge de eerste terugkoppeling gaf van waar zij zoal aan moest denken, zag ik in haar ogen dat ze hier vooralsnog niet op zat te wachten. We hebben het bij een simpel bestelformulier gelaten en dat functioneert voorlopig naar behoren.

Ik moest hier aan denken toen ik het afgelopen weekend het boekje Meer verkopen met je webshop zat te lezen. Niet dat daardoor de beslissing anders zou zijn uitgevallen. Eerder dat ik minder tijd op internet had hoeven door te brengen om alle informatie bij elkaar te schrapen die hier uiterst inzichtelijk en compact in kaart is gebracht. Na lezing ben ik enthousiast geraakt door de vele mogelijkheden die je hebt om een webshop succesvol te maken.

Mits je er de tijd voor hebt.

Want één ding is me (opnieuw) duidelijk geworden (en het was ook de voornaamste reden dat we ons in de zomervakantie beperkten tot een bestelformulier): wil je je onderscheiden met je webshop, dan zul je er veel tijd voor moeten vrijmaken. Dat geldt zowel voor de kleine webshop die grotendeels vanuit huis gerund wordt alsook voor de grotere versie waarvan de eigenaar misschien het een en ander kan uitbesteden maar zeker niet je kerncompetenties.

Meer verkopen met je webshop is geschreven door Roman Tarkovski en Dennis Vreede. Het is een zoveelste praktisch deeltje in de groeiende reeks ‘in 60 minuten’ van uitgeverij Haystack. De boekjes zijn van een handzaam formaat en maken waar wat ze beloven: in een leestijd van 60 minuten ben je bij voor wat betreft het beschreven onderwerp. Dit gaat ook op voor Meer verkopen met je webshop.

De opzet is simpel. In vier hoofdstukken worden de voornaamste gebieden rondom het succesvol maken van een webshop uitgelegd:

  1. Marketingtips
  2. Techniektips
  3. Conversietips
  4. Uitvoeringtips

Elk hoofdstuk heeft meerdere paragrafen die ieder voor zich een tip in drie tot maximaal vier pagina’s beschrijven. Bij marketingtips kun je bijvoorbeeld denken aan: start een forum of blog, integreer met Google, combineer online en offline, gebruik affiliate-marketing. Hoewel je een grote hoeveelheid informatie te verwerken krijgt, lukt het de auteurs om je niet te laten verdwalen in de vele details. Wel bekruipt je gaandeweg (bij mij althans) het gevoel hoe je dit allemaal moet zien te combineren naast het runnen van de webshop zelf.

Je moet namelijk heel wat (continu) in de gaten houden en uitzoeken om er voor te zorgen dat je klanten komen, blijven komen en ook nog eens tot aankoop overgaan. Dit beperkt zich dus niet alleen tot gedegen marktonderzoek (waar zitten mijn klanten? hoe kan ik ze het beste benaderen? moet ik nu wel of niet korting geven? wat is het nut van nieuwsbrieven?) en vragen met betrekking tot het gebruik van de juiste techniek (hoe maak ik mijn webshop snel? wat kan ik doen om hackers buiten de deur te houden? is mijn webshop wel te lezen op al die verschillende apparaten die klanten tegenwoordig gebruiken?), maar richt zich ook nog eens op de problematiek van waarom de ene klant wel iets besteld en de andere niet (moet ik meer korting geven? is het verstandig om klantbeoordelingen te introduceren? wegen de kosten van een keurmerk op tegen de baten?). Het is nogal wat.

Wat ik persoonlijk erg knap vind aan dit boekje is dat het meer dan duidelijk wordt dat je echt aan de bak moet wil je iets van je webshop maken, maar dat het tegelijkertijd op een bepaalde manier rust geeft te weten dat je hier alles bij de hand hebt om je daarbij te helpen. Er worden meer dan voldoende voorbeelden gegeven hoe je de volgende stap(pen) moet zetten bij die aspecten van je webshop die meer aandacht nodig hebben. Het blijft niet bij een goedbedoelde waarschuwing maar het helpt je op weg.

Mits je er de tijd voor neemt.

Zoals gezegd ben ik niet van plan om het bestelformulier op de site van mijn Inge na lezing van Meer verkopen met je webshop te vervangen door een meer geavanceerde oplossing, maar mocht het er ooit nog eens van komen dan weet ik me gesteund door dit handig naslagwerkje boordevol nuttige tips.

~ ~ ~

Heb je het gevoel dat je met je webshop niet alle kansen benut? Genereer meer bezoekers, meer klanten en meer omzet door de tips in dit boek in de praktijk te brengen. Vandaag in actie komen, betekent morgen meer verkopen!

Roman Markovski en Dennis Vreeke van Modern Mind zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van webshops en het adviseren op het gebied van eCommerce, online marketing en conversie.

Meer verkopen met je webshop – in 60 minuten
Roman Markovski en Dennis Vreeke
Uitgeverij: Haystack
in samenwerking met Frankwatching
ISBN: 9789461261090

~ ~ ~

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *