Misschien had je al gezien dat ik gister mijn leeservaring heb gepost over het boek De man die de taal van de slangen sprak door Andrus Kivirähk. En zo niet, neem dan dadelijk alsnog de moeite om het te lezen. Niet zozeer omdat mijn blogpost zo geweldig is maar veeleer dat je een idee krijgt over het besproken boek. Want dat is wel geweldig. Twijfel je daar na lezing van mijn bespreking nog steeds aan, klik dan eens door naar de links die ik opgenomen heb. Het zijn allemaal besprekingen van hetzelfde boek, maar dan door andere bloggers. Misschien dat je hierdoor uiteindelijk wel overtuigd raakt dat we het over een heel bijzonder boek hebben dat als het aan mij ligt op het punt staat Nederland te veroveren.
Waar ik het vandaag echter over wil hebben is niet zozeer het boek zelf maar eerder het feit dat mijn bespreking een onderdeel is van een heuse blogtour. Dat heb ik er ook bij vermeld. Een aantal weken geleden werd ik via email benaderd of ik interesse had om mee te doen. Nadat ik het boek (wat mij geheel onbekend was) opgezocht had op internet raakte ik al snel enthousiast en zei ja tegen het voorstel. Meteen kreeg ik een pdf opgestuurd zodat ik alvast kon beginnen met lezen. Ruim een week geleden werd vervolgens een gebonden exemplaar bezorgd. Helemaal prachtig zou je denken. En dat dacht ik dus ook.
Wat ik echter gaandeweg wel vreemd ging vinden is dat ik nergens iets kan vinden over deze blogtour zelf. Niet in de email waarin ik werd gevraagd mee te doen en ook niet bij de bloggers die voor mij aan de beurt zijn geweest. Alleen linkjes naar elkaar (wat natuurlijk super is indachtig het ‘Sharing is Caring’ principe).
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de organisator die ons gevraagd heeft om aandacht aan het boek te besteden? Wanneer je een blogtour organiseert dan heb je daar toch promotionele redenen bij, of ben ik nu gek? Ik bedoel, als blogger is het natuurlijk hartstikke leuk om een boek gratis te krijgen indien je er als tegenprestatie een blogpost over publiceert op je site. Is het niet logisch dat degene die het organiseert er op hun site dan ook naar verwijst? Juist in een tijd dat de boekverkoop zware tijden doormaakt lijkt het me verstandig om optimaal gebruik te maken van bloggers die tijd steken in het lezen en bespreken van een boek dat jij als uitgever juist op dat moment in de verkoop brengt.
Ergens vind ik het een beetje getuigen van nonchalance of zelfs onderschatting van de mogelijkheden die internet biedt. Laat staan hoe het overkomt bij de bloggers die wel volop bezig zijn om dit boek op allerlei manieren via social media te promoten. Een gemiste kans als je het mij vraagt.
En nu niet vergeten door te klikken naar De man die de taal van de slangen sprak!
Reacties
Dat is apart, want van een andere blogtour bestaat wel een vermelding op de site van Bruna: http://www.awbruna.nl/web/Signatuur/Nieuws/Artikel/Blogtour-Joachim-Meyerhoff-Wanneer-wordt-het-eindelijk-weer-zoals-het-nooit-is-geweest.htm
Maar de blogtour is nog niet afgelopen, dus we zouden de uitgever kunnen vragen dit alsnog te vermelden op hun website.
Klopt. En de vorige keer met het boek van Koen van Wichelen is er ook melding over gemaakt, hoewel erg summier en verstopt. Ook op twitter e.d. nauwelijks aandacht.
Afgelopen donderdag heb ik een berichtje gestuurd om te vragen of ik nog een link kon opnemen in mijn blogpost maar ik kreeg een ‘out of office’ dat de uitgeverij op vrijdag gesloten was.
Hum, lijkt me inderdaad een gemiste kans…
Misschien dat ze het alsnog oppakken. Afgelopen donderdag heb ik een berichtje gestuurd, dus wie weet.
Ik vermoed dat de organisatie dacht: we moeten ook wat met bloggers doen in het kader van ‘online’. Maar zelf waarschijnlijk niet zo heel ‘online’ zijn en dus gewoonweg niet begrijpen hoe je zo’n online project en zo’n online community faciliteert. Dat je een pagina nodig hebt, links, informatie, context, een hashtag, oproepen, communicatie met deelnemers. Dat je er dan niet alleen zelf meer uithaalt maar dat je zo ook meer waarde biedt voor zowel deelnemers als potentiële lezers. Kortom, ik vermoed geen kwade opzet maar gewoon een niet-begrijpen van de online wereld!
Dat idee heb ik dus ook. Gewoon goed bedoeld maar minder goed uitgevoerd. Afgelopen donderdag heb ik ze een mailtje gestuurd. Eens zien of/hoe ze daar op reageren. We zitten tenslotte pas halverwege de blogtour.