Hou het kinderlijk eenvoudig

Deze blogpost is deel 4 van 29 in de serie Zen Habits - Leo Babauta

Voor alle duidelijkheid, het startschot voor onze nieuwe dagelijkse routine heeft nog niet geklonken. We hebben nog niets hoeven te doen. Is dat niet makkelijk? En dat is precies datgene waar we het vandaag over gaan hebben. Hoe maken we het onszelf zo makkelijk mogelijk om de verandering die we willen invoeren ook daadwerkelijk tot een goed einde te brengen. Want dat laatste is waar het uiteindelijk om gaat: hoe houden we het vol. Starten lukt vaak nog wel.

Het allerbelangrijkste is dat we ons bewust worden van het feit dat hoe ambiteuzer we van start gaan hoe groter de kans is dat we al snel falen en afhaken.

Leo Babauta haalt het voorbeeld aan van zijn eerste pogingen om met hardlopen te beginnen die jammerlijk mislukten. De reden: van de ene op de andere dag plots 30 minuten gaan rennen. Typisch voorbeeld van de lat veel te hoog leggen. Al snel gaat het ons tegenstaan om de dagelijkse beproeving aan te gaan en vinden we duizend-en-een excuses om thuis te blijven. Voor we het door hebben zijn we weer in onze oude vertrouwde routine van niet rennen terechtgekomen.

Dit heeft te maken met

the truth about the mind when it comes to change: it’s a little child.
[p.18, Zen Habits, Leo Babauta]

Onze ‘kinderlijke geest’ zit niet te wachten op verandering. Het zal er alles aan doen om ons te overtuigen dat het veel beter is om er niet aan te beginnen. En dus zit er maar één ding op: maak de drempel zo laag mogelijk. De kleinste stap die je kunt bedenken is waarschijnlijk de beste manier om te starten. Je ontneemt je ‘kinderlijke geest’ elk excuus uit handen om tegen te werken.

Vandaag gaan we dus voor de keuze die we eerder gemaakt hebben bedenken hoe we het begin zo makkelijk mogelijk kunnen maken1. Mijn keuze was om iedere dag 1 minuut aan strekoefeningen te gaan doen. Het minimaal haalbare moet toch wel zijn om enkele verplichte kniebuigingen te maken voordat ik mijn bed instap. Wat zal het voor jou zijn?

De bedoeling is dat we dit gaan vastleggen in een Zen Habits Plan zodat we geleidelijk aan gaan wennen aan het idee dat we een verandering gaan inzetten. Tot nu toe zie het Habit Plan voor mij er als volgt uit:

  • nieuwe dagelijkse routine: 1 minuut strekoefeningen
  • motivatie: het voorkomen van rugproblemen wegens langdurig zitten op kantoor
  • kleinst mogelijke stap om te beginnen: enkele (5x) kniebuigingen voor het slapen gaan

De rest van de week zullen we verder gaan met het invullen van dit Zen Habits Plan voordat we daadwerkelijk gaan beginnen.

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~


  1. Nog geen keuze gemaakt? Bekijk dan hier de lijst en doe mee. 

2 reacties

Paul 8 juni 2015 Reageer

Ai ai, nou heb ik geloof ik al een probleem 😉 Ik hou me al drie dagen aan mijn nieuwe routine. De eerste dag was ik me daar weliswaar nog niet van bewust maar heb ik er toch ruimschoots aan voldaan.

Peter Pellenaars 8 juni 2015 Reageer

Het is geen probleem wanneer je al begonnen bent en het tot nu toe netjes uitvoert. Toch is het goed om een kleine stap te bedenken, want dat komt later eventueel van pas wanneer er later om wat voor redenen dan ook de klad dreigt in te komen. We komen daar nog op terug, maar je hebt dan al een zogenaamd fall-back plan tot je beschikking.

Geef een reactie