Hart voor je zaak

Deze blogpost is deel 6 van 29 in de serie Zen Habits - Leo Babauta

Wilskracht of doorzettingsvermogen. Ik heb het lange tijd gezien als de basis om een verandering door te voeren in je vaste patroon van gewoontes. Totdat ik door ervaring leerde dat motivatie minstens zo belangrijk was. Of misschien voor de lange termijn nog wel belangrijker. Als je iets doet zonder dat je duidelijk voor ogen hebt waarom, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat je er mee stopt.

Bij de Zen Habits methode wordt nog iets anders geleerd. Om de nieuwe verandering een vaste routine te maken moet je zoeken naar een regelmatig terugkerende aanleiding (trigger) die vooraf dient te gaan aan je gekozen actie. Deze aanleiding moet bij voorkeur vallen binnen de 10 minuten die je gister voor jezelf hebt vastgelegd.

Kijk ik naar mijn plan dan was mijn idee om na het thuiskomen van kantoor oefeningen te doen voordat ik onder de douche spring. De aanleiding gaat aldus zijn dat ik na het (gedeeltelijk) uitkleden eerst mijn oefeningen uitvoer en vervolgens ga douchen (geheel ontkleed ditmaal).

Volgens Leo Babauta ontwikkel je zo een ‘hartslag’. Twee activiteiten die kort na elkaar plaatsvinden gaan in je brein een verbinding aan. Zeker wanneer je zeer regelmatig (iedere dag) uitvoert. Uitkleden, oefeningen doen. Uitkleden, oefeningen doen. Uitkleden, oefeningen doen.

It’s like the rhythm of your heartbeat: ba-PUM, ba-PUM, ba-PUM. A double beat, the music of a pulse. The trigger is the “ba” to the habit’s “PUM”.
[p.25, Zen Habits, Leo Babauta]

Het is de bedoeling dat het een automatisme gaat worden, waarbij je onbewust meteen geneigd bent om de nieuwe gewoonte uit te voeren wanneer de aanleiding plaatsvindt. Hierdoor doe je minder een beroep op je doorzettingsvermogen om je er doorheen te slepen.

Met de toevoeging van vandaag is dit nu mijn Zen Habits plan:

  • nieuwe dagelijkse routine: 1 minuut strekoefeningen
  • motivatie: het voorkomen van rugproblemen wegens langdurig zitten op kantoor
  • kleinst mogelijke stap om te beginnen: enkele (5x) kniebuigingen voor het slapen gaan
  • belofte: aan mijn vrouw
  • wanneer: ‘s avonds thuis na aankomst van kantoor
  • trigger of aanleiding: mezelf uitkleden voordat ik ga douchen

Ga voor jezelf na welke aanleiding je kunt vinden die samen met je te vormen nieuwe gewoonte als hartslag kan dienen. Zeker in het begin is het goed om herinneringen (zoals post-its) te plaatsen op de locatie waar je van plan bent om je nieuwe gewoont uit te voeren.

En voor de volledigheid, je hoeft nog steeds niet te beginnen met je nieuwe routine. Pas op zaterdag is het zover. Tot die tijd werken we aan ons plan zodat dit staat als een huis en voorkomt dat we te snel afhaken wanneer we eenmaal begonnen zijn.

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen. Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

~ ~ ~

2 gedachten over “Hart voor je zaak

  1. Peter, je gelooft het niet maar ik begreep je opmerking op mijn blog niet. Want iedere keer dat ik op jouw blog keek stond die post van eind mei bovenaan! hahaha! Had ik in mijn reader gekeken, had ik gezien wat je bedoelde…
    Ik merk dat ik het heel moeilijk vind, dat plan. Het gaat niet echt mis op motivatie denk ik maar op planning. Wanneer ga ik een blokje om? De dag wordt bepaald door werk en kinderen. En mijn man is vaak weg, dus kan ik dan savonds wel een blokje om? Ik laat mijn kinderen niet alleen thuis. Kortom, ik zie beren op de weg.
    Ik vind het ook moeilijk om mijn voornemen uit te spreken. Waarom??? Bang om te falen of om te slagen???
    Pfff. Moeilijk hoor

    1. Hahaha, maak ik eens een keer een bericht ‘sticky’ krijg je dat weer. Heb het meteen aangepast (ook omdat de blogtour rondom De man die de taal van de slangen sprak – lezen dat boek! – vandaag is afgelopen).
      Het lijkt me dat het plan misschien niet moeilijk is, maar de keuze die je gemaakt hebt. Wellicht is het te overwegen waard om iets anders te kiezen wat beter te combineren valt met de zaken die je opsomt. Of dat je het anders invult. Je kunt bijvoorbeeld ook 5 minuten traplopen als het om de beweging gaat. Maar het is helemaal niet verplicht om iets uit het lijstje te kiezen. Weet je zelf iets beters wat je wilt veranderen dan is het ook goed. Kies alleen nog niet voor iets (een slechte gewoonte) die je wil afleren. Dat komt later pas aan de orde (omdat het moeilijker is).
      Als je vooraf al zoveel bedenkingen hebt, dan lijkt het me logisch dat het moeilijk voor je is om het vervolgens uit te spreken. Nogmaals, misschien is het beter iets anders te kiezen wat beter past bij de huidige situatie. Het is in deze fase vooral te doen om de methode onder de knie te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *