Hefboomwerking

Deze blogpost is deel 20 van 29 in de serie Zen Habits - Leo Babauta

Na het voor mij iets te zweverige hoofdstuk gisteren over weerstand, staan we vandaag weer met beide voeten op de grond. Voel je weerstand om met je dagelijkse activiteit te beginnen, zorg dan dat je in actie komt door een handeling te kiezen die zo min mogelijk inspanning kost.

Weet je nog hoe we zijn begonnen nadat we het Zen Habits plan hadden opgesteld? Juist! Door in beweging te komen.

Dat is ook de sleutel tot het overwinnen van weerstand. Uit eigen ervaring weet ik hoe verleidelijk het is om ‘s avonds allerlei excuses te verzinnen om niet te gaan hardlopen. Hoe het komt is moeilijk te zeggen maar soms zie je er als een berg tegenop. Geen man overboord als je een keertje overslaat, klinkt de stem van het duiveltje op je linkerschouder (terwijl een look-a-like van Al Bundy op je rechterschouder alvast Netflix opstart).

Ik heb mezelf aangeleerd (net zoals ik het nu lees bij Leo Babauta) om ‘gewoon’ mijn renschoenen aan te trekken (plus korte broek en shirtje) en naar buiten te gaan.

Just lace up your shoes and get out the door.
That’s so easy!
[p.80, Zen Habits, Leo Babauta]

Al tijdens het omkleden verdwijnt de weerstand. Op slechte dagen wanneer ik echt helemaal geen zin heb maak ik me tevens niet druk over wat ik die dag volgens schema van plan was. Anders haak ik soms alsnog af. Het gaat er voornamelijk om dat ik het huis verlaat en ga lopen.

Vervolgens zie ik wel.

Wat blijkt dan in de meeste gevallen? Het valt reuze mee wanneer ik die eerste passen heb gezet. Ik verbaas me nog even waarom het me zo moeilijk viel van de bank op te staan maar al snel ben ik dat vergeten en geniet ik van het rennen en buiten zijn. Van mijn voorgenomen plan om deze keer rustig aan te doen zodat de aanvankelijke weerstand overwonnen zou worden is niets meer over.

Het geeft alleen geen enkele garantie dat het de volgende keer wel vanzelf gaat.

Zoek daarom naar een kleine hefboom die zonder al teveel moeite jouw persoontje in beweging weet te brengen. Bij mij blijft het die simpele kniebuiging waarmee ik overal en altijd aan mijn rek- en strekoefeningen kan beginnen. Heel eenvoudig maar ontzettend krachtig. Ik kan geen enkele reden bedenken om het niet te doen. En daarmee is al het verzet meestal meteen gebroken.

~ ~ ~

Achtergrond:

Vorig jaar deed ik mee aan de crowdfunding actie die Leo Babauta was gestart om zijn nieuwe boek Zen Habits – Mastering the Art of Change te financieren. Eind mei 2015 viel het boek door de brievenbus. Ik dacht het opzij te kunnen leggen om er tijdens de zomervakantie in te beginnen.

Dat liep anders. Inmiddels heb ik het boek een eerste keer helemaal doorgelezen. De komende weken wil ik er regelmatig over bloggen omdat het een echt doe-boek is en ik op deze wijze mijn vorderingen kan delen. Zo maak ik mijn voornemen publiekelijk (volgens de Zen Habits methode erg belangrijk voor succes) maar hoop ik tevens te bereiken dat sommigen van jullie ook mee gaan doen.

Lijkt je dit wel iets, kies dan hier een uitdaging uit de lijst van tien mogelijkheden. Wees niet bang, het zijn slechts kleine veranderingen om allereerst gevoel te krijgen bij de methode zelf. Heb je een keuze gemaakt, laat dit dan weten bij de reacties. Vervolgens kun je de blogserie gaan volgen en je vorderingen delen onder mijn blogposts, of ga er zelf over bloggen en laat een link achter naar je website. Hoe dan ook, veel plezier en succes wanneer je besluit mee te gaan doen!

Love moved me to write this for you, and I hope that you will pass it on for me.
[p.204, Zen Habits, Leo Babauta]

Mijn eigen vorderingen leg ik hier vast.

~ ~ ~

2 gedachten over “Hefboomwerking

    1. Soms heb je net dat kleine duwtje in de rug nodig (in de vorm van tips & tricks) om je in beweging te houden.
      Hoe dan ook, mocht je een onverhoopt een dagje overslaan, zorg dan dat het je geen tweede keer overkomt 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *