Het project Kosinski — vervolg
Om ervoor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk aan het leven en werk van Jerzy Kosinski ga beginnen heb ik me het volgende voorgenomen: om de andere week lees ik literatuur over en door Kosinski en de overige weken niet.
Ik heb deze strikte indeling nodig om de juiste concentratie te kunnen opbrengen. Nu heb ik de garantie dat de stapel ongelezen boeken toch aan de beurt komt en tegelijkertijd geeft het rust te weten dat Kosinski niet pardoes in een hoek verdwijnt om vergeten worden mocht ik plots gegrepen worden door een andere schrijver.
Het is mijn bedoeling geen concessies te doen aan dit schema. Dus wanneer ik door wat voor reden ook in een bepaalde week weinig tot niets kan lezen dan is dat gewoon vette pech.
Gister heb ik het boek van Murakami over hardlopen (en schrijven) uitgelezen en dat lijkt me een prima aanleiding om aan het begin van deze nieuwe week verder te gaan met het project Kosinski. Hoewel ik al eerder dit jaar begonnen ben in de biografie over Kosinski door James Park Sloan heb ik op dit moment meer zin om The Hermit of 69th Street te lezen. Dit is het laatste boek van Jerzy Kosinski en het vormt de aanleiding om aan dit hele project te beginnen.
The Hermit of 69th Street is geschreven als reactie op een beschuldiging van plagiaat door twee journalisten aan het adres van Kosinski. Iets wat ik niet wist toen ik er jaren geleden kennis van nam. Het hele boek is vergeven van voetnoten en citaten, wat het lezen tot een bijzondere ervaring maakt. De gedachte hierachter is om aan te tonen dat het bijzonder moeilijk (of welhaast onmogelijk) is om ook maar een enkele originele zinsnede op papier te krijgen omdat alles wel eens eerder gezegd of geschreven is.
A powerful log of storytelling, The Hermit of 69th Street is Jerzy Kosinski’s most innovating novel since his 1969 National Book Awardwinning Steps and The Painted Bird and is also his most personal novel to date. Dubbed an “autofiction” by the author, it is at once suspenseful and funny, savage and tender, sexual and pious.
Norbert Kosky, the fifty-five-year-old protagonist of the book is, like the protagonist of Steps, a half-European, half-American Holocaust survivor, who has emerged from his experiences in the war-torn, only slightly mythical country of Ruthenia with most of his verities scorched but spiritually much more luminous. But, while in Steps Kosinski’s homo duplex coldly descends the staircase of impersonal hell, Kosky is, in his own words, a spiritual wrestler — a wrestler, he points out, not a literary boxer — who wrestles his rebellious Self the only way he knows how: by wrestling the art of the narrative tradition.
As we wrestle it with him The Hermit of 69th Street takes the reader on a wild ride through spiritual landscapes both harrowing and hilarious. It fuses and, says the author, willingly confuses footprints and footnotes, alchemy and religion, sex and cabala. It is Jerzy Kosinski at his new and different narrative best.
The Hermit of 69th Street
Jerzy Kosinski
Uitgever Seaver Books
ISBN 0805006117