Elf manieren om nieuwe muziek te ontdekken
Terwijl ik deze blogpost schrijf luister ik naar Balthazar. Meer specifiek naar The man who owns the place. Het nummer staat op repeat.
Eerder deze avond zag ik op De Correspondent het artikel Tien manieren om dit jaar nieuwe muziek te ontdekken. De lijst is samengesteld op basis van reacties door lezers na een oproep van de auteur waarin hij zich beklaagde over het feit dat hij in een muziekbubbel was terechtgekomen. Dit komt omdat muziekdiensten zoals bijvoorbeeld Spotify en Apple Music je luistergedrag analyseren om meer van hetzelfde te kunnen aanbieden:
Het is een sneeuwbaleffect: hoe meer sfeervolle, semi-elektronische indiefolk ik luister, hoe meer Spotify me ervan voert, dus luister ik er nog meer van, waardoor Spotify denkt: ‘Hij wil het kennelijk nóg sfeervoller, semi-elektronischer en indiefolkiër.’ Het resultaat is erg saai.
Enkele jaren geleden schreef ik mijn frustratie van me af over iets vergelijkbaars met de random-functie in iTunes. Hoewel ik ontzettend veel en uiterst gevarieerde muziek op mijn iPod had staan, kreeg ik na verloop van tijd steeds weer dezelfde nummers voorgeschoteld. Hoe ik ook mijn best deed om andere muziek af te spelen, wanneer ik daarna overging naar de randomizer kwam ik al snel weer bij de herkenbare deuntjes uit. Om gek van te worden. Waarom had ik dan al die moeite gedaan om mijn iPod barstensvol muziek te laden wanneer het meeste verborgen bleek te zijn?
Toen mijn iPod er de brui aan gaf en ik de overstap maakte naar streamingdiensten, ontdekte ik al gauw dat het hier een vergelijkbare kant opging. Wat ik ook luisterde, blijkbaar was er tijdens het aanmaken van mijn profiel en het aanklikken van enkele nummers al besloten wat voor soort muzieksmaak ik had en er is daar verder nooit meer van afgeweken. De ‘nieuwe’ muziek die voor mij geselecteerd wordt is daarom weinig origineel te noemen.
Het was reden voor mij om het artikel met meer dan normale belangstelling te lezen.
Voor het gemak heb ik de tien manieren hier vermeld:
- FIP Radio
- Forgotify
- Rateyourmusic.com
- Perfects.nl
- Een tweede profiel
- Ruilen van filterbubbel
- Pitchfork
- Spelen met search op Spotify
- WhoSampled.com
- Festivals
Balthazar heb ik zelf ontdekt. Maar niet op één van de tien manieren hierboven beschreven. Nee, ik heb namelijk een elfde manier die me ook regelmatig nieuwe muziek laat ontdekken. Niet noodzakelijkerwijs nieuwe muziek als in pas verschenen maar als in nieuw voor mij. Muziek die ik nooit eerder heb gehoord terwijl het bewuste nummer misschien al jaren uit is, of de band allang uit elkaar is. Maakt me verder niet uit. Als het goed klinkt vind ik ik het prima.
Wat die elfde manier dan is? Heel simpel. Wanneer ik een serie of film1 kijk en de begeleidende muziek spreekt me aan dan zoek ik daarna bij de aftiteling of de artiest(en) vermeld worden. Hierna de naam intypen bij (in mijn geval) Apple Music, et voila!
The man who owns the place is de openingstune van La Trêve (The Break), een verrassend goede Belgische(!) serie van 10 afleveringen over een rechercheur die na een traumatische ervaring terugkeert naar zijn geboorteplaats in de Ardennen waar hij meteen in een gecompliceerde moordzaak terechtkomt. Af en toe doet de sfeer denken aan True Detectives, ook al zo’n serie met geweldige muziek, en het blijft tot het einde toe raden naar hoe de zaak in elkaar steekt.
Dus bij deze voeg ik een elfde manier toe om dit jaar nieuwe muziek te ontdekken:
11. Series en Films
Doe er je voordeel mee!
Tegenwoordig is dat bijna alleen nog maar op Netflix, wat me doet bedenken of ik niet het gevaar loop in een serie- of filmbubbel te belanden, maar dat terzijde. ↩