Naast het feit dat al die snoepdozen met leeslekkernijen nu gedeeltelijk weer op mijn kamer staan, ligt ook het nieuwe boek van Naomi Klein No is not enough op mijn bureau mij verlokkelijk aan te kijken. Ik had het een hele tijd geleden gereserveerd en vorige week maandag werd het afgeleverd bij de tuinman die voor bij het huis bezig was. De postbode had geen zin om op mij te wachten om het in ontvangst te nemen.
Later op de dag kreeg ik een mailtje van bol.com dat het boek op dinsdag bezorgd zou worden. Via tracking en tracing kon ik volgen hoe laat ongeveer zodat ik daar rekening mee kon houden. Welnu, klik ik op die link dan is het boek nog steeds onderweg.
Het boek verdween diezelfde dag onder een stapel papier die ik pas gister weggewerkt had in de juiste mappen. Eventjes twijfelde ik om in het boek te beginnen. Uiteindelijk toch maar De Groene Amsterdammer gepakt. Ik was gebleven bij een artikel1 door Joost de Vries over de oproep tot een adverteerdersboycot van GeenStijl (ja, zoals gezegd lig ik een beetje achter). En wie komt daar voorbij? Naomi Klein, natuurlijk. Dit naar aanleiding van haar vorige boek No Logo waar zij uitgebreid ingaat op ‘culture jamming’, ofwel de kwetsbaarheid van merken blootleggen door hen te confronteren met hun maatschappelijk geëngageerde uitingen.
Hoewel het nieuwe boek van Klein niet ter sprake komt is er wel een verwijzing naar een video die zij een maand geleden uitbracht, getiteld How to Jam the Trump Brand. En laat No is not enough nou juist gaan over hoe men zich moet wapenen tegen deze nietsontziende zakenman die met zijn gevolg het Witte Huis van de VS heeft ingenomen met maar één doel voor ogen, er rijker van worden.
Eerst dat filmpje dan maar eens opzoeken voordat ik aan het boek mag beginnen.
[Klik op de afbeelding om de video op youtube te bekijken]
~ ~ ~
Het kwetsbare merk – De Groene Amsterdammer 18 mei 2017 Jaargang 141, Nr. 20 ↩