Rondje interval

En zo was het weer ineens donderdag en had ik deze week nog niet zelf hardgelopen. Wel veel hardlopers voorbij zien komen. Niet aan de overkant van de straat maar op de tv. Voor de verandering heb ik de dagelijkse uitzendingen van het WK Atletiek in Doha wat regelmatiger gevolgd dan ik de laatste jaren gewoon was te doen. Hier geen oeverloze voor- en nabeschouwingen maar serieuze aandacht voor de sport en de prestaties van de atleten met veel tips en achtergrondinformatie door de diverse commentatoren. Omdat ik verder ook geen voorkeur heb wie er zou moeten winnen kan ik als neutrale toeschouwer dubbel genieten van de strijd die geleverd wordt. Plus dat ik me altijd weer positief verbaas over de vriendschappelijke sfeer die er tussen de atleten schijnt te leven. Een gezonde rivaliteit zoals ik het graag zie.

Vandaag ben ik zelf aan de bak gegaan om te zien hoe de conditie er bij mij voorstond. Dat viel alleszins mee. Ik ben een beetje afgestapt van het gewoon doordraven tot ik stilval en dan afbuig naar huis. Wat me nu beter bevalt is gaan voor een bepaalde afstand (door de weeks 5 tot 7 kilometer, in het weekend minimaal 10 kilometer) en tussendoor wat vaker rust nemen om te proberen het gemiddelde tempo wat hoger te krijgen. Een soort van intervaltraining zeg maar, waar ik tijdens de rustpauzes (wandelen en oefeningen) de tijdregistratie even stil zet. Zo krijg je dus het onderstaande beeld van een 5 kilometer die ik deze avond heb gelopen. Waarbij ik na 2, 3 en 4 kilometer een pauze heb genomen.

Het is nog niet zover dat ik een 5 kilometer in gemiddeld 5.32 min/km kan lopen (of misschien wel, ik heb het alleen nog niet geprobeerd), maar door regelmatig te pauzeren probeer ik de kortere stukken tot het einde toe in een redelijk tempo te blijven lopen. Hopelijk lukt het me op deze manier mijn conditie gaandeweg wat op te krikken zodat ik uiteindelijk ook langere stukken sneller kan lopen.

Na gedane arbeid was het vervolgens heerlijk om vanaf de bank de verrichting van echte atleten in Doha te volgen.

~ ~ ~

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *