20200315 – Leven in tijden van Corona

Gisterochtend boodschappen gedaan omdat het moest. We doen dit gewoonlijk elk zaterdag en door de weeks halen we hooguit iets wat we gemist hebben. Het hamsteren was iets wat niet bij me opgekomen was en ik dacht dat het ook wel zou meevallen. Maar ik had me vergist. Een aantal zaken op het boodschappenlijstje waren ‘s ochtends vroeg al niet meer (of nog steeds niet) voorradig, zoals rijst, vaatwasblokjes, tostibrood en boter. Ik weet niet of dit de meest voor de hand liggende hamsterwaren zijn maar ze vielen op door hun afwezigheid. En nog veel meer schappen bleken leeg te zijn. Verbazingwekkend genoeg was er wel wc-papier. Maar dat stond bij mij niet op het lijstje dus reed ik eraan voorbij.

Wat ik vreemd vond was dat er zoveel nadruk gelegd wordt op het vermijden van fysiek contact met de medemens in de vorm van bijvoorbeeld handenschudden. Terwijl iedereen zonder probleem de winkelwagentjes van elkaar overnam zonder dat die tussendoor schoongemaakt werden. Zou dat geen kwaad kunnen? Ik zag toen ik er op ging letten minimaal één geval waar iemand niesde en zonder zakdoek te gebruiken z’n neus afveegde en daarna weer het winkelwagentje vastpakte om dat verder te duwen. En natuurlijk zat ook iedereen zoals gewoonlijk het fruit en groente te betasten of het wel stevig en vers genoeg was om mee te nemen. Afijn, we moeten er misschien met z’n allen nog een beetje aan wennen dat er wat verandering in gedrag nodig is in deze verwarrende tijden waarover je normaal gesproken alleen leest of het in horrorfilms voorbij ziet komen.

Omdat ik ook bij de bloemenzaak moest zijn kwam ik niet veel later langs de Coop waar ik de ingeving kreeg om te zien of de ontbrekende items van mijn lijstje bij hen wel voorradig waren. En dat bleek zo te zijn. Hier geen lege schappen. Althans niet zo nadrukkelijk aanwezig als bij de AH. Blijkbaar beginnen ze daar last te krijgen van de almaar gepropageerde oproep tot ‘Hamsteren!’ in hun advertentieprogramma. Ik heb dat altijd al ietwat asociaal gevonden om de consument te verleiden meer in te kopen dan wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Nu is het vreemd te zien hoe ze hun gebrainwashte clientèle weer op andere gedachten moeten zien te krijgen.

~ ~ ~

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *